Skåne blommar och dags att plantera ut i växthuset

Om du har låtit dina plantor vänja sig vid att vara ute, är det troligen dags att plantera ut dem i växthuset, i a f om du bor i Skåne.

Okej, denna persika bor inne i ett växthus. Jag har sett att flera japanska körsbärsträd har slagit ut, men du får vänta lite på bilder, för jag har inte hunnit ta några än

Jag och minnas namn… nåväl, glad att den blommar framför en lila primula

Primula

Är glad över färgklickarna som lyser upp

Tror att detta är en julros

En blyg viol

Vitsippa

Sippor framför hästhagen

Vitsippor längs skogsstigen

Min rara svägerskas underbart söta dotter, min guddotter, plockar vitsippor

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

17 thoughts on “Skåne blommar och dags att plantera ut i växthuset

  1. Vilka underbara blombilder! Så långt er vår har hunnit, vår vår kom av sig lite, åtminstone vad gäller blomning. Gissar jag rätt om jag tror att du har köpt den nya kameran? Jag har aldrig sett persikoblom förut, den är underskön och så vackert fotad!
    Kram

    • Tack! Ja, trots att våren känns sen, visar den ett och annat ljuvligt tecken!
      Vet du, jag har inte köpt nya kameran. Jag har lärt mig att använda typ två funktioner i PhotoShop. Jag kan göra biloden lite skarpare, och ljusare där det är skuggor… Om jag ska ha kameran, är det många månaders väntetid. Har inte beställt den än.
      Förra året smakade jag av frukterna, de var väldigt goda! Hade lite mek att få kameran mellan ljuset och blomman utan att skugga…🙂
      Kramelikramar!
      Allt gott till dej!

      • Aha, det är nog bra att kunna sånt i Photoshop. Jag har inget, men skärpan kan jag öka och kontrasten. Du kanske ska vänta och se, jag tycker att min kamera är för tung ibland. Och ja, ofta får man böka lite innan man får till det. Men bra blev det!
        Kram

      • Tack!
        Jag vill liksom inte fuska, men bilden har ju jag tagit ändå. Har alltid förordat att allt ska vara naturligt, men samtidigt tar inte min kamera bilderna som jag vill ha… Och jag är för okunnig för att kunna fuska, eller redigera sönder en bild, tror jag i a f.
        Men kameran jag har är absolut hanterbar, vilket är ett plus!
        Kraaamar och allt gott till dej!

      • Du gör på din dator vad man förr gjorde i fotolabbet, tänker jag. Jag minns en gång för länge sen när en fotograf tog bilder på mig i solnedgången. De blev för mörka. Han pratade om att pressa filmen så att bilderna skulle bli ljusare… Sen hjälper det ju inte om du ökar skärpan om din bild inte är bra från början, eller hur?

      • Sant.
        Det är bara det att jag verkligen vill avbilda saker som de är. Jag ser ju en massa skönhet överallt. Det har länge varit en stor sak för mig, att inte fuska. Jag tycker väl egentligen inte att jag fuskar, bara hjälper min kamera lite… Tänker att om jag har en bättre kamera så slipper jag det.
        Har möjlighet att ta i RAW-format, men vet inte hur jag ska hantera de bilderna, därför fotar jag oftast inte i det formatet.
        Men fota, det tänker jag göra mer och oftare…🙂
        Förresten, mår du lite bättre?
        Kraaaaaaaaamar och allt gott till dej!

  2. Hmm, nu lyckades jag strula bort en kommentar här. Jag tror att det kanske vänder. Jag har haft en djup svacka då jag inte ens orkade fota något och nästan inte såg någon mening med det heller. Idag följde jag med min man till ”soptippen” och tog kameran med mig. Det livade upp mig att gå där en stund och fotografera kontainrar och skrot, så jag måste komma ihåg att det är bra för själen! Du vet nog hur det kan vara… Jag lär nog få mitt straff i morgon eftersom jag hjälpte till med att få bort rosenhäcken som vi klippte ner, men då har jag åtminstone haft roligt en stund. Och kroppen måste få göra något ibland. Hoppas att du mår bra!
    Varm kram!

    • Jag åkte och shoppade med en väninna i fredags, och sedan fyllde min svärfar år i lördags. Trevligt båda delar, men för mycket. Det har varit vila och stark medicin ett par dagar. Hoppas må bättre imorgon, räknar med att vara ”darrig” i kroppen. Men det är som du säger, man får ett straff, men har haft roligt. Kan inte alltid bara vara hemma. Blir inte alltid livskvalitet.
      Har fotat ovanligt lite ett tag här, knappt något på över en månad. Mycket för att jag varit så besviken på kameran.
      Är oerhört glad för det lilla jag lärt i PS.
      Kramelikramar och allt gott till dej!

      • Jag har en känsla av att vi båda har en sån där skapandesvacka. Eller platå eller nåt, som också kommer vid inlärning. Man tycker plötsligt att man inte kan något/inte får till det/redan har fotat allt och blir lite trött och less på det mesta. Du har tagit itu med din genom att ge dig på något nytt och jag har också haft funderingar om att jag måste hitta på något, jag vet bara ännu inte riktigt vad.
        Hoppas att du får en bättre dag idag! Här har vi en tvekande sol och jag lär gå ut i trädgården med en sekatör, lite försiktigt. Har några rosor kvar att beskära.
        Kram

      • Ja, så är det nog. För min del kombinerat med vad önskekameran kan göra i jämnförelse med min…
        Idag är jag fortfarande rejält matt, men har mindre ont i a f.
        Varit ute, men inte fått något gjort. Behöver planta om tomaterna, maken har förberett allt. Tar det ändå inte idag.
        Sol och soldis här idag. Just nu ligger jag på soffan.😛
        Kramelikramar och allt gott till dej!

Kommentera

