Bilder från färgfulla Ystad

Innanför glaset stod dessa stolar i fredags… Nu kan de säkert vara ute. På andra sidan rummet på bilden, finns en utomhuspool, efter den ett större hus/hotell. Poolen ligger därmed väldigt skyddad. När jag vände tillbaka från havet, såg jag ett par som satt i den ångande poolen, med dryck på kanten, de såg ut att stormysa! Liiiite avis blev jag.

Det är 17 grader här just nu (11.30), och jätteskönt! Kl 14.58 visar termostaten på 21 grader idag.

Havet och bryggan, Sandskogen, Ystad

Gatubilden i Ystad får mig att tänka på Helsingör

Egentligen känns det inte etiskt att ta bilder in i ett fönster där det bor folk, men här kändes det liksom lite lugnt, för det stod så många saker att insyn var omöjlig. Och jag tyckte att det var vackert, som om någon smyckat en butik, men det var en privatbostad så vitt jag kunde se.

Ett helt ljuvligt vackert korsvirkeshus

Porten finns i Ystad

Vackra dörrar

Flera dörrar i Ystad var utformade som denna

Nästa Klostergården

Inne på muséet. Härifrån hördes munksång, och jag trodde länge att det var en mässa någonstans, till högtalarna syntes längst ner i salen

Längst ner i salen, stilleben i en nisch

Jag kan inte nog säga vad glad jag är för att jag träffade en kvinna med pudel, som visade sig vara Maritta Ekenberg! Jag småpratade lite med henne, för jag fick lust att göra det, hon verkade livlig och trevlig. Mycket riktigt. Eftersom jag vid det här laget hade förirrat mig något i Ystad, slog jag följe med henne så jag kom rätt igen (det är kul att gå ”lite vilse”). Vi hade en upplyftande diskussion, där hon bl a berättade att hon är fotograf, och att hon ställde ut på Klostret. Jag är så glad att jag gick dit! Hennes bilder var härliga, och fulla av liv! Det fanns mycket annat att se på museet också! Tidstypiska utställningar och vävnader bl a. Väl värt 40 kronor i inträde!

Här är ingången till Muséet.

Klart att jag måste Framsnacka att åka till Ystad! Här finns mycket att se!

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

14 thoughts on “Bilder från färgfulla Ystad

    • Jag har bara drygt en timme dit, och tycker även att det är långt, är inte där ofta, utan kan snarare räkna gångerna. Det är förstås lite extra kul då.🙂
      Allt gott till dej!

  1. Nu blev jag vansinnigt sugen på att åka dit!!

    Jag ska nog övertala familjen för jag vill se klostret…

    Hemikramar och bara det bästa till dig min vän ♥

    • Vad kul! Jag tycker att det finns väldigt mycket att se i Skåne, fördelen är väl att det inte är så långt mellan platserna heller.🙂 Ystad är ett guldkorn!
      Bamsekramar och allt gott till dej!!!

    • Tack! Glad jag blir! Jag med, jag ville gärna stannat längre. Det fanns ett slags skön ro i ”staden”, nu innan turistsäsongen kommer igång. Det är väl liknande som här i Ängelholm tror jag, vi blir dubbelt så många på sommaren. Jag kommer att åka tillbaka igen!🙂
      Allt gott till dej!

  2. Alltid härligt att åka till Ystad. Vi brukar alltid åka dit för att ta en minigolfrunda någon kväll. Vi har ju bara ca 2,5 mil dit. Stranden är ljuvlig på sommaren men där är oftast för mycket folk, då kör vi till Nybro istället. Gå en tur på gågatan och shoppa är aldrig i heller fel, många affärer att shoppa i.

    • Jag håller med! Vad kul att du har så nära dit. Jag kan räkna gångerna jag varit där, vackert är det! Ja, det är en väldigt charmig stadskärna, man får lust att gå in i butikerna🙂
      Kram och allt gott till dej!

    • Jag gillar det, att du säger än.🙂
      Har inte varit där en större mängd gånger själv, men gillar Ystad. Idag luktar det ljummet sommarregn ute. 15 grader, ingen värme, men det regnar och klockan är inte åtta än.
      Allt gott till dej!

  3. Jag vet inte hur jag har lyckats missa det här inlägget, men blir så klart glad över att hitta nya bilder av dig! Helt underbara bilder! Jag säger som BeBest, dörrarna och klosterinteriören med de vackra valven blir favoriterna denna gång. Vad roligt att du träffade fotografen! Nog har jag varit i Ystad flera gånger, men jag är inte säker på att jag inte blandar ihop det med andra skånska städer.
    Kram

    • Blir alltid glad över dina kommentarer!!! Ja, att jag fick träffa henne, och av en slump dessutom. Vi slog följe, och det var nog tur, för jag visste plötsligt inte helt var jag var… När vi skildes åt, tackade jag för en upplyftande och trevlig promenad, vi hade ett gott samtal. Hon sa en klok sak ”det borde inte vara en ingenjör i Japan som bestämmer hur dina bilder ska se ut, det ska du göra själv”, på tal om att redigera bilder.🙂
      Kramisar och allt gott till dej!

      • Hur gjorde hon med sina bilder? Nu kom ett störtregn här. Jag som hade tänkt cykla till mamma. Då blir det bussen och en liten promenad istället. Allt får väl ännu mer fart efter regnet, gräset har tvekat lite, det har varit så torrt.
        Kram

      • Hon redigerade ganska mycket, förstärkte färger rejält! Det blev tavlor som jag alldeles fulla av liv! Precis som hon! De på utställningen var olika vyer från Ystad, som ändå inte alls var de vanliga turistmotiven. Hon har en liten kompakt Lumix, och en ny Canon, minns inte vilken. Hennes pappa hade också varit fotograf. Hon gör inte samma nu som tidigare i livet, hon har rest mycket och fotograferat allt möjligt överallt, bl a fåglar, med tung utrustning.
        Jag har varit en runda på stan med en väninnna, köpt en bh på Kappahl (99 kr styck, fynd!) Nu kommer snart en annan väninna, vi ska spela lite kort… Solen tittar fram nu. Vårt gräs bara växer… Maken har klippt det många gånger redan.
        Bamsekram och allt gott till dej!

Kommentera

