Mer om växthus och tomater, och lite bilder på annat

Om du har planterat ut dina tomater i växthuset, är det säkert hög tid att göra två saker. Det ena är att ordna stöd till dem, det andra är att börja nypa bort tjuvskotten. Har du ännu inte plantat ut, rekommenderar jag du sätter dem i något där rötterna får växa djupt, hellre djupt än brett. Jag föredrar att sätta tomaterna i ”naturgödsel” eller liknande, då menar jag färdig blandning på säck (bekvämare).

Här kan du läsa mer om tjuvskott https://framsnacka.wordpress.com/2011/05/14/vaxthus-sarskilt-om-tomater/ Överst i inlägget finns även en bild på spiralerna, som är mina tomatstöd. Maken har gjort dem. Han snurrar grönplastklädd ståltråd runt ett rör med ca 8 cm diameter, till lagom längd. Sedan bara drar jag spiralen till lagom längd. Stöden är lättare att sätta ut redan nu, än när plantorna vuxit sig större. Färdiga spiraler kan köpas här.

Även om skärpan inte är optimal, tycker jag att det är en rolig bild på en glatt springande Jessi med ena örat rakt upp. Hon hoppar glatt i oavsett vattentemperaturen.

Myrorna verkar tycka att dessa körsbärsblommor (tror jag det är) smakar smask… De är nästan överblommade nu, körsbären, även plommonen. Väntar på äpplena

Tog bilden under en kvällspromenad, bara några hundra meter från huset. Björk i förgrunden, de är fullt utslagna nu.

Bokarnas blad är friskt ljusgröna. Jag brukar äta ett och annat blad, de påminner lite om mild harsyra. (lite dålig bildkvalité, det är egentligen lite för mörkt)

Återigen lite mörkare än bra när jag tog bilden (ger lite grus och sämre skärpa). Men jag tycker om ormbunkens fina rullar, som skulle passa bra som barockmönster.

Önskar dej en trevlig helg!!!

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

22 thoughts on “Mer om växthus och tomater, och lite bilder på annat

  1. Återigen härliga bilder från ett nästan försomrigt Skåne! Vilken glad och busig hund, men kallt ser det ut! Hur gammal är hon? Hon ser nästan ut som ett vildsvin där hon kommer mer tänderna synliga, förutom örat då! Den gyllene björken är ju bara för magisk! Jag tycker inte att bokskogen ser för mörk ut, det får hellre vara lite mörkt än för ljust, tycker jag. Den är verkligen vacker i sin skira grönska! Ormbunksbarnen är väl fascinerande!? Tänk att de där rullarna vecklar ut sig och blir de breda ståtliga växterna. Din fina bild ger mig lite idéer om tapet i köket, tänk om… men jag vet inte om jag orkar ta tag i det. Vi ska nämligen ha glas som stänkskydd och bakom den någon fin tapet. Hmmm. Jag har ett fint bestånd med ormbunkar på tomten närmast skogen på torpet och på torsdag far vi dit igen. Måste komma ihåg att gå dit och fota, tack för tipset!

    Vad bra med så handfasta tips om odlingen. Länken fungerar inte just nu. Men tipset om hur man gör tomatspiraler lär många bli glada över, när de är så dyra att köpa färdiga.
    Kram

    • Hej!
      Jag har uppdaterat länken, och det verkar som om den fungerar nu. Jag lovade Hemimamma att jag skulle göra detta i år.🙂
      Jag tycker att käre maken är genial som gjort tomatspiraler till mig🙂
      De är speciellt fina, ormbunksbarocken.🙂
      Hon är en kleiner Munsterländer, fyller tre år i juli. Hon är oerhört livlig och lugn ändå. Vi har beställt en valp, kommer om 8 veckor. Kul!
      Ja, det ÄR försomrigt. Särskilt för att när det regnar, så doftar det sommar.

      • Det var medvetet från min sida att inte gå in och tala om för bloggarna att de fått en award. De får folk göra som de vill med den. Lite försynt påpekade jag sen om det verkade som om de inte sett det, haha!

  2. Vi har satt tomatplantor på våran lilla uteplats och vad händer då? Jo blåste så mycket i natt/morse så en trädgårdsstol ramlade och föll över en planta som bröts på mitten, får nog löpa en ny planta.

    • Vilken otur! Troligen så kommer plantan som bröts att fortsätta växa, åtminstone åt sidorna, men den blir kanske inte direkt högre… för när man tycker att det är ”lagom höga” så knipsar man ju av toppen.
      Allt gott till dej!

  3. Jag kom att tänka på Evert Taubes ”Vals på Ängön”:
    Ormbunken rister sin ringlade topp, slår upp sina gröna små vingar. Lillkalven kesar och dansar galopp i hagen, där lärksången klingar, fast i detta fall är det den lilla münsterländern som dansar!😀

  4. Jag är väldigt glad att du höll vad du lovade (även om jag hade glömt bort – guldfisk du vet) och jag tackar återigen för lektionen ♥

    Hemikramar och bara det bästa till dig! ♥

    • Det var så lite så, och du har ju haft annat för dej. Nu finns det här, och jag har skapat en egen kategori, som jag håller på att fylla på.
      Största kramen och allt gott till dej!❤

    • Ja, hon bryr sig inte alls, utan kastar sig ”dödsföraktande” ut i vattnet. Den gamla terrierhunden vill t ex inte gärna gå ut och kissa om det regnar, Munsterländern bryr sig inte alls. Hon är alltid glad.
      Glad att du gillade ormbunken!
      Allt gott till dej med en kram!

  5. Hej och tack för tipsen om tjuvskott och lättillverkade stödspiraler. Jag har aldrig odlat tomater förut, men nu kanske jag köper några plantor och snickrar ihop ett växthus nån dag. Här är inte våren så långt kommen än. De senaste björkarna började veckla ut sina blad först nu i helgen, och alarna ståtar ännu bara med fjolårskottarna. Men snart ”exploderar” det, bara värmen kommer. Ljuset har vi redan !

    Lycka till med odlingarna ! / Wassen

    • Hej! Vad glad jag är att du tittade in! Personligen känns det roligt att odla tomater m m. Mitt växthus har skänkt mig mycket glädje!

      Ljuset är jag lite avis på. Jag har pratat om det flera gånger med käre maken, för det är härligt!
      Exploderade här för en dryg vecka sedan. Det var vår på söndagen, och på måndagen kom sommaren. Skumt. Idag regnar det, ett milt regn, det behövs.
      Varmt lycka till med växthusbygget!
      Carina

  6. Det är inte så märkvärdigt. Det är nog ett sätt att sprida bloggadresser, så att fler får syn på andra bloggar. Du kopierar awardloggan till din blogg. Tackar och länkar till mig (haha!) Skriver sen några saker om dig, jag hänvisade till about. Sen för du awarden vidare till 15 bloggar du besöker, listar dem på din blogg – eller färre om du vill. Om du vill. Det är inte meningen att belasta, det är helt frivilligt.
    Kram

Kommentera

