Lilly och blåmesen

Först vill jag förtydliga, de två i rubriken har inget med varandra att göra!

Blåmesarna valde ju ut fågelholken i bigarråträdet i min trädgård. Sedan dess har det förekommit mycket flitigt flygande. Först skulle hålet på holken putsas och inspekteras, sedan skulle bomaterial flygas in. Det kom en ganska lugn period, och det var lugnet före stormen! När äggen kläcktes är det oerhört frenetisk aktivitet! Jag klockade blåmesparet en dag. De kom till holken två gånger i minuten, stannade i holken två-fyra sekunder, och gjorde sedan om det igen och igen! Maken sa ”jag ska sluta klaga på att jag har stressigt på jobbet, oj vad de sliter!” Jag brukar ställa mig under trädet, då hör jag tydligt hur ungarna piper (när föräldrarna kommer med mat). Mitt jobb i det hela är att få skatorna att känns sig obekväma med att vara på tomten. Nu längtar jag till att få se blåmesungarna, och jag önskar att jag hade en kamera i holken!

Äldste sonen har skaffat katt, en Main Coon. Tadaaa!🙂

Hon är social, livlig, söt och busig! Nämnde jag onödigt söt?

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

8 thoughts on “Lilly och blåmesen

  1. Nämen, katten vet nog inte om att den är en lo! Så himla vacker katt och stålande kattbilder! Gullekatt!

    Roligt att få höra lite mer om blåmesarna! Vilken jäkt, vilket slit med maten! Två gånger i minuten! Skulle skatorna ta ungarna? Jag vet så lite om fåglar, vi har ett skatbo i körbärsträdet och där är det också liv och kiv och jag önskar också att jag kunde se in i boet. Kanske om jag klättrar upp på grannens garagetak…
    Kram!

    • just det! Lo! Vackert! Hon har så fina färger, med syskon som är mer röda, närmre vita och det finns ytterligare andra färger.

      Ja, de har pauser, men de håller på intensivt ett tag, sedan vila, och så är de igång igen. Jag tycker att de är imponerande! De är målmedvetna, flyger iväg åt ett håll och finner uppenbarligen ”smaskigheter” varje gång. Ja, skatorna äter GÄRNA både koltrastungar och alla andra ungar som de eventuellt får tag på. Förra veckan hade vi skatungar som hälsade på. Schuuuu sa jag. De får äta någon annan stans.
      Ehhh, rekommenderar en anings försiktighet vid uppklättrandet på taket…🙂
      Kramar🙂 Och allt gott till dej!

  2. Skator kan vara svåra boplundrare. In i holkar brukar de inte ta sig men icke flygfärdiga fågelungar och ägg i öppna bon lever farligt.

    Fantastiskt söt katt! För 30 -40 år sedan var jag engagerad i kattuppfödning och deltog på kattutställningar med katter och som funktionär. Vid ett tillfälle skulle en amerikansk domare bedöma norska skogskatter. Hon hade aldrig sett såna tidigare men hade läst på noga innan och trodde sig kunna ersätta den ordinarie domaren som blivit krasslig. Efteråt frågade hon om någon blivit missbelåten med hennes bedömningar. Så var det inte. Då berättade hon att då de första katterna bars fram så upptäckte hon att de var kopior av Maine Coon om än aningen mindre och därmed kände hon sig på mammas gata. Nu ville hon veta om det kunde vara så att det fanns ett genetiskt samband mellan Norge kattstolthet och Maines motsvarande. Man kunde ju inte utesluta att skeppskatter farit över Atlanten åt bägge hållen och roat sig i hamnarna, menade hon. Tja säg det men en silvertabby Norsk Skogskatt var det första jag tänkte på då jag såg Lilly.

    • Stämmer bra, det är när ungarna flygtränar som de är som mest utsatta, och jag har inte riktigt koll på när det är dags… det är väl vilken dag som helst nu…

      Ja, katten är supergullig! En som haft rasen i flera år, kom ”en dag för sent” och ville ha just den katt som sonen valt ut, för hon är så fin. T o m veterinären hade skrivit en extra positiv kommentar om henne!🙂
      Jag kan mycket väl tänka mig att det finns ett släktskap. Låter inte otroligt alls! Kul med den historian, och att det blev bra, särskilt för dem som fick bedömningar!🙂
      Jag tycker mycket om katter, och har alltid gjort. Hade en när jag bodde hos mina föräldrar som jag tyckte mycket, mycket om. Har nog redan berättat om hur han kom och mötte mig vid skolbussen, med svansen i vädret och ett glatt ”prauuu”. Han var helst i mitt rum, om han var inne. Jag brukade teckna av honom. Han blev påkörd, och jag saknade honom så att jag grät en hel vecka. Hemskt. Skaffade katt igen, men det var inte alls samma sak. numer har jag hundar. Inte hellre alls samma sak.
      Varmt tack för lång kommentar som jag blev glad för!
      Allt gott till dej!

  3. Åhhh så söt liten kise. Vi hade nästan alltid katt när jag växte upp men nä nu vill jag inte ha några egna djur. Passa och mata mm går bra men egna nej.
    Min granne hade ett fågelbo helt plötsligt bakom sin dörr och vi såg en svans sticka upp när det låg någon där. Plötsligt så låg hon inte där mer. Tror inte hon hann att få sina ungar utan det kan ju ha varit en katt, fågel eller annat som skrämde bort henne.

    • Hej! Som du vet har jag hundar, och maken tycker att det räcker. Katter är ofta så mysiga med sitt spinnande. Hundar kan också vara mysigt.🙂
      Vi får hoppas att fågeln fann en bättre plats att bygga bo🙂
      Allt gott till dej!

    • Ja, hon är härlig! En väldigt social och sällskaplig katt, hon spinner bara man rör henne.🙂 Det blir många extrabesök hos sonen!
      Allt gott till dej!!

Kommentera

