Valpar, Maglesten o en snäcka!

Han kommer att flytta hem till oss i slutet av månaden. Det är en korsning mellan Norrbottenspets och Wachtel.

Valpen som tittar upp är ett kullsyskon. Det finns fortfarande valpar kvar.

Dethär är en del av en av längorna på gården där valpen bor

Här en del av den andra

En vacker detalj!

Maglesten. Den 31 juli 1749 passerade Carl von Linné och sekreteraren Olof Söderberg Maglesten. I reseprotokollet berättas: ” Maglesten låg jämte wägen och på norra sidan wid Trollebo, 15 alnar lång, 12 bred, 10 hög, såsom et spectakel här på landet”. Enligt historien hade ett troll kastat stenen för att förhindra byggandet av Åhus kyrka. Bevisligen var trollet en dålig kyrkoutplånare och missade sitt mål med flera mil. Stenen som givit upphov till skrönan är istället ett flyttblock från istiden.

Det stod en liten skylt ”Trollebo” så jag tror att stället heter så, det ligger vid Bäckaskog, öster om Kristianstad i Skåne. Stenen kallas även Trollestenen. Här fanns jag en längre berättelse.

I den nv delen av Skåne, är det inte vanligt att se Vinbergssnäckor. De odlas för att ätas. Tror inte jag smakat. De är ganska mycket större än andra sniglar. Och denhär drog inte in antennerna lika fort som skogssniglarna oftast gör.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

15 thoughts on “Valpar, Maglesten o en snäcka!

  1. Hoppas att min kommentar får stanna kvar nu och inte hamnar i skräpet??

    Vilken liten sötnos. Blir han en permanent medlem eller bara på tillfälligt besök?

    Som alltid bedårande bra bilder

    Bara det bästa till dig!!

    Hemikram ♥

    • Det blir en permanent medlem. Vår äldsta hund är pensionär och det är dags för föryngring. Vi hoppas innerligt att alla kommer att trivas med varandra.🙂 Den somnade i min famn, det kändes mycket bra.
      Mycket glad för bildberömmet.
      Stor kram och allt gott till dej!!!

      • Det är alltid ”humant” om man kan ordna det på det sättet i slutet av ett hundliv, eller andra djur med för den delen… Ddet gläder mig att höra att ni får en ny familjemedlem och jag räknar stenhårt med många underbara bilder på knyttet

        Vad ska valpen heta?

        Hemikramar ♥

      • Vet du, vi har inte namngett den än… Den kommer ju att flytta in den 29 juni, och tills dess har vi säkert blivit eniga.. haha.
        Den gamla hunden får liksom gå här och ”göra som hon vill” tills hon ev blir svårt sjuk. Hon har två favoritsysslor, den ena är att äta, den andra är att ligga nära mig.🙂 Hon är så att säga ”min” hund.:-) Tre hundar har vi inte haft på flera år. Det ska bli kul.
        Allt gott till dej! Kraaamar!

  2. Åhhh så söta små valpar. Man blir helt sjuk när man ser dem men nä vi ska inga djur ha i vår lägenhet. Hade vi bott lite ute på landet hade vi kanske haft både katt och hund men inte mitt inne i samhället. Hade hund när barnen var små men nu när alla barn är utflugna så vill vi inte ha något djur som måste passas när vi ger oss iväg.
    Den var inte liten den stenen.

    • Det är kul med valpar, vi skaffar för att använda hunden, den äldre hunden vi har är pensionerad. Det är svårt att vara utan hund när man väl vant sig🙂
      Det är dock lite krångligt när vi ska iväg, men hittills har det gått bra.🙂
      Allt gott till dej!

    • Ja, stenen är väldigt stor, lite kul med sägnen som hör till.
      Det är kul med valpar, vi skaffar för att använda hunden, den äldre hunden vi har är pensionerad. Det är svårt att vara utan hund när man väl vant sig🙂
      Det är dock lite krångligt när vi ska iväg, men hittills har det gått bra.🙂
      Allt gott till dej!

  3. Så fin han är er valp. Då har du något att se fram emot! Detaljen av… vad säger man… dörrbeslagen är speciell, jag har inte sett den sorten tidigare – vackert! Stora stenar hör barndomen till, det stod en bumling hos min faster där vi lämnade bilen när vi skulle fortsätta till farmor, det fanns ingen bilväg dit utan man fick gå genom skogen. Den stenen var vår klättersten, den var ju stor som ett berg för oss och det var ett företag att ta sig upp på den. Fina foton allihop!

    • Vi hade liknande beslag på vårt stall när jag var liten. Det är både möjligt och troligt att de är skånska. Tyckte om det geometriska i just den bilden.
      Stenen är rejält stor, och jag tycker att det är kul med sägnen som hör till. Vad jag vet finns inga så stora stenar i denna delen av Skåne.
      Ska bli kul med en valp i huset!
      Kramar och allt gott till dej!

  4. Hem där det finns valpar eller kattungar till salu ska man inte besöka! Man far inte ensam därifrån!
    Att ni föll för en av dessa valpar är högst naturligt! Vem skulle klara att motstå deras blickar och slickar?

    Den stenen gav mig inspiration till kommande söndagsläsning!

    • Det är toksvårt att välja valp. Hjärtat vill välja alla.. Den jag gillade mest var lite knubbigare, det var den som föddes först. Den maken gillade bäst var mitt andrahandsval. Han fick sin vilja fram. Vid något tillfälle har vi själva haft valpar, det är oerhört kul, men ganska krävande när de blir lite större. Vad kul att du fick inspiration!
      Allt gott till dej!

Kommentera

