Svanar, balett och… två bilder du inte vill se

På TV, och tyvärr inte i verkligheten har jag sett ”den döende svanen”, jag minns att jag blev helt tagen av baletten och jag var kanske 10-12 år! Den här svanen är inte ett dugg döende, den dansar bara balett

Se vilken elegant Arabesque!

Väl utförd a la seconde

Dethär är väl snarare Demi a la seconde

Och som dramatisk avslutning, en stilstudie av Anna Pavlovas slutscen i Den döende svanen.

Allt detta söder om Råå båthamn.

Och nu en kort paus.

Bilderna nedan tog jag för över ett år sedan. Det är en inte levande svan. Titta inte om det känns läskigt. Sorgligt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denna svan fann jag förra året i april i Ängelholms hamn. Jag tycker att det känns sorgligt att något så vackert inte lever längre. Vad som hänt kan jag inte ens börja spekulera i, den såg hel och oskadd ut.

Svanens fot var så utsökt att den fick en egen bild.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

14 thoughts on “Svanar, balett och… två bilder du inte vill se

  1. Vem ska dansa titelrollen i Den döende svanen om inte en svan! Härliga bilder! Den döda svanen är sorgesamt vacker, väldigt rofylld bild. Inte visste jag att en svanfot var så fint mönstrad, tack för den bilden! Jag har sett ett par baletter på plats i Sovjet och minnet sviker mig just nu men jag undrar om inte den ena var just den döende svanen. Den andra hette Gatans kärlek, vad nu det kan vara och det var Kievbaletten som dansade den, just när jag var tolv år gammal.
    Kram

    • Jag tyckte att svanen rörde sig vackert och ovanligt, och det påminde ännu mer om balett när jag kollade på bilderna i efterhand.
      Ja, visst är den just det, sorgesamt vacker. Och foten, nej jag visste inte hellre att den var så fin, så jag var tvungen att ta en egen bild på den. Det blev bara de där två bilderna på den döda svanen. Det kändes nästan inte passande att ta fler.
      Vad underbart att du i ungefär samma ålder tittade på balett på riktigt! Jag har ännu inte gjort det, det är kanske en nackdel med att vara ”lantlolla”. Kram
      Allt gott till dej!

      • Jag har nu kollat med storasyster och ja, vi var även på Bolsjojteatern i Moskva och såg Svanjsön, som den ju heter. Det var min första riktiga utlandsresa och den var enormt spännande. Vi åkte buss och bodde i stora tält på campingplatser. Resan gick från Helsingfors till Leningrad, Moskva och flera ryska städer. Vår buss var internationell och jag satt bredvid en australier som jag blev.. hmmm, förtjust i.
        Kram

      • Ja, klart att baletten heter Svansjön! Det visste jag och hade ändå glömt, det var ju slutscenen som fastnade…
        Vilken spännande resa! Jag reste 500 mil varje sommar, till mormor och morfar i Nordnorge (250 mil dit) Så spännande med en liten förälskelse🙂
        Härliga minnen!
        Sugen på att resa. Men det lär nog dröja.
        Allt gott till dej! Kramar!!

  2. Härliga bilder på den dansande svanen!
    Med bilden på den döda svanen kom ett gymnasieminne från vårt framförande av operan ”Dido och Aeneas” av Henry Purcell fram. I slutscenen sjunger kören ”With drooping wings ye cupids come”. Jag blev tvungen att leta fram en inspelning och hittade en med Malena Ernman, som jag gillade.

    • Det har du rätt i. De kan verkligen inge respekt. Och, jag håller mig på avstånd… en del i a f
      Såg en amerikan på TV som ville klappa en vild elefant, det var inte så smart, han blev illa skadad…
      (fin bild Anita hade på dej från bröllopet!)
      Allt gott till dej!

  3. Svanar är mycket ståtliga djur. Vi har också några stycken här vid ån där jag alltid tar en promenad med Paxi. synd på den som dog men så är ju livets gång,även för djuren. man får bara hoppas att den inte led innan den dog.

Kommentera

