Skrot och ett guldkorn

Vi börjar med det bästa, guldkornet! Den bor hos svärfar

Skrot – de fanns överallt när jag var liten…

Definitivt ”skrot” – men på något sätt vacker än

Får du till att läsa vad det står på våffeljärnet?

Rosten har ritat fantasifulla mönster i plåten

Dehär minns jag från ICAbutiken när jag var barn.

Det var länge sedan dehär uthuset såg nymålat ut.

Pluspoäng för den välanvända haspen, vredet, eller vad-heter-det-nu?

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

19 thoughts on “Skrot och ett guldkorn

  1. Klart att men måste börja med guldkornen! Vilket gullefjun! Ser nästan ut som en liten björnunge. Att hitta skrot i form av gamla burkar, glas och porslin är nostalgiskt. Som i en tidsmaskin färdas man snabbt tillbaka i tiden, till sin barndom eller till tider innan man ens fanns. Våffeljärnet skulle platsa som dekoration i en trädgård! Jag blir nyfiken på kroken som hänger på bilden av uthuset. Vredet är väl för underbart! Mina favoritbilder blir den nedersta (trädetaljer nära blir så vackert!), den rostmönstrade plåten med sina vackra runda former och den stora kaffeburken, förutom guldkornet förstås! Hoppas att du hade en trevlig skrotplåtningstur!
    Kram

    • Jag har en bild på vart kroken tar vägen, den sitter fast i en kedja, som sitter fast i något som liknar en trädstam.
      Ja, det är som du säger det är en riktig nostalgitripp med saker man inte sett på många år!
      Ja, det var en liten trevlig tur! Det är en samlare som bott i huset, och nu har han gått bort. Tomten är såld.
      Allt gott till dej! Kram!

  2. Jag fotograferar en massa saker som ska dokumenteras och där finns också en sådan stor låda men inte för ägg utan det är en sockerlåda. Finns även en del saker som jag absolut inte har någon aning om vad det är och det vet inte ägaren heller. Får förhoppningsvis reda på av det är till slut.

  3. Det där våffeljärnet borde få en ny chans åtminstone som dekoration i ett gammalt lantkök! Det finns inte så många kvar av dem trots allt1

    • Jag träffade kattungen igen igår, den är toksöt! Den fick träffa vår valp, katten fräste, men stannade kvar, så den hade nog kul ändå.
      Ja, de kan kännas som en nostalgitripp.
      Allt gott till dej!

  4. Jag minns kaffeburken från Farmors kök… Riktigt roliga bilder och vem kan motstå en sådan liten gullunge??

    Men jag kan INTE tyda våffeljärnet… Vad står det??

    Varma Hemikramar och bara det bästa till dig!! ♥

    • Vet du, jag kan inte heller tyda våffeljärnet… Det är därför jag slängde ut frågan.
      Tyckte att det var lite roligt ”skrot”. Står på en ödetomt.
      Allt gott till dej och bamsekram!

  5. Tack för din kommentar.

    Jag ser inte något alls att det står någonting. Tyvärr.

    Svar: Nej det objektivet har jag inte kvar, de hade tagit hem fel så jag får köra utan. Men det här är en av min ”gamla” kameror Pansonic, lite zoom, men det gick faktiskt stå nästan ända framme hos skatungen. Den var mer nyfiken på mig.

    Ha det gott

    Kram

    • Jag ska se om jag kan trixa till det i PS så texten framträder. Var och tittade häromdagen, då var det borta…
      Kramar och allt gott till dej!

  6. Hej ”Svorskan” !

    Grejen på dörren kan kallas det du skrev, vred, men även varvel används. Åtminstone här i Timrå, när jag var barn. Nu förstår nog ingen tonåring vad jag menar om jag säger ordet ”varvel”. Kommer sig kanske av ”varv”. Den går ju runt.
    Är ni inte översvämmade nu ? Ha´re bra !

    • Nä, det är ju ”långt uppe” i Småland som de är översvämmade, Kanske 30 mil härifrån, minst. Vi är kanske inte bortskämda med sol, men har tack och lov sluppit översvämningar.
      Tycker att varvel är ett bra namn!🙂
      Glad att du kikade in!
      Allt gott till dej!

    • Om jag vill skicka en kommentar till någon annan måste jag göra likadant om jag vill uppge min bloggadress. Annars vet jag inte.
      Allt gott till dej!

  7. Ska vara helt ärlig, det ska man vara. Jag fattar inte vad guldkornet är heller. Ser att någon skriver att det är dunigt och ser ut som en björn????

    Jo men nuser jag ju, det är den söta lilla katten. Såg dem inte i turordning förut utan som ett bildspel från vänster till höger med pilar att klicka på och där var huset först
    När jag tittar igen ligger inte bilderna så.

    Kram

    • Om man klickar på ”läs er” så kommer text och bilder som vanligt. Kan begripa att det är förvirrande annars, men jag gillar hur bloggen ser ut.
      Ja, kattungen är guldkornet.🙂
      Kramar och allt gott till dej!

  8. Pingback: Växthus i augusti samt Guldkornet och Jessi | Framsnacka

Kommentera

