Med vänner i Skåne

Saltsjöbaden, Ystad. Tyvärr är det inte vi tre på bryggan… Jag och två härliga väninnor gjorde turen i Skåne tillsammans.

Minns ni barn/ungdomsboken ”Varför är det så ont om Q”? Jag vet inte om pilfinken har någon anknytning till den, men den gillade att sitta i A:et och boet fanns i D:et…

Stannade bilen, vinkade, det blev besvarat och tog en bild! På väg mot Kåseberga från väst

Ale stenar utanför byn Kåseberga

Skånsk utsikt västerut vid Ale stenar

Naturlig skönhet! Blåeld, tack Bara en bild av mig

Härliga vallmon i backen!

Ett helt fält med vallmo  i Örnahusen

En humla på väg till sin lunch

Nära knoppen

Hade jag varit en båt, skulle jag legat där och längtat efter salta stänk

Havet är verkligen spegelblankt, det är oerhört lugnt och skönt, diset tar mycket av ljuset

Om förra båten längtar efter saltvatten, tror jag att denna fått en anings för mycket av just det. Och det är charmen!

Jordlöpare. Vet inte om de är vanliga, men jag som bor i nordvästra Skåne, har inte sett några där. Denna fann jag i sydöstra Skåne.  Där mötte vi en engelsk familj. Jag såg jordlöparen först, och kallade på den engelska flickan, sa att hon ”måste se insekten”. Hennes pappa följde med henne, han plockade fram kameran och gav ord åt min tankar ”I’t big as a horse” (den är stor som en häst).

Taggtråd

Tror att bonden som satt upp den menar att han har mer humor än tjuren…😀

Lugnet i  Brösarps backar, snart är det kväll

Med alla dehär bilderna vill jag Framsnacka att ta en dagstur med vännerna! Gärna i Skåne🙂

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

16 thoughts on “Med vänner i Skåne

  1. Det är alltid lika roligt att läsa om och se på bilder från dina utflykter! Vallmobilderna och blåelden är speciellt vackra tillsammans med den violetta jordlöparen. De är verkligen granna! Du har rört dig i trakter som jag känner till, Kåseberga med Ale stenar, Brösarps backar – det är vackert där. Roligt med fågeln i bokstaven och tjurskylten!
    Kram

    • Det var en oerhört trevlig dag! Det är snart en månad sedan vi åkte. Jag är inte väldigt väl bekant med sydöstra Skåne, men har varit där några gånger. Denna gång var jag kartläsare och hade idéer om var vi skulle stanna, medan mina vänner körde. Det var bra för mig. Alla hade roligt, det var det viktigaste! Kan ju inte sitta hemma alltid..
      Allt gott till dej och en go kram!

  2. Förra året var vi i Kåseberga 4 ggr, åt och promenerade. I år har vi inte hunnit vara där än, Jajajaja får väl åka dit en helg om vi inte hinner på semestern.

  3. Mycket vackra och lockande bilder. Blåeld har jag inte sett förr så det var en trevlig bekantskap! Däremot tror jag inte att det är en god idé att försöka stifta bekantskap med tjuren!

    • Det var inget kanonväder, men vem brydde sig om sådana bagateller…🙂 Jag är glad för namnet Blåeld, oj vad det är beskrivande!
      Jag såg tjuren, han verkade faktiskt inte särskilt vänlig, men han var imponerande muskulös!
      Allt gott till dej!

  4. hade du med tur med vädret i Skåne ? Vi var där för en vecka sedan i en vecka, kom hem förra lördagen. Kanonfint väder hela veckan hade vi. Idag skulle jag varit med på min mans yngste brors bröllop men jag orkade inte, kände mig för dålig. Ett tag idag tänkte jag åka in, men när jag fyllt på vätska kändes det bättre, ska ta en extra liter i natt så ordnar det nog upp sig.
    Hur mår du ??? har sommaren varit snäll med din värkande kropp ??? jag klarar mig bra undan värken nu när jag tar minst 2 liter dropp/dag.Så det är mycket bättre, guskelöv.

    Ha det så gott !!!’Ska kolla vidare på behandlingar för dig när jag får orken tillbaka. Glad om jag kan hjälpa till lite.

    Kram kram

    • Tja, det har väl inte känt som direkt strålande största delen av sommaren. Igår var det härligt, var på stranden ett par timmar för första gången (för att sola).
      Härligt att ni hade fint väder när ni var i Skåne. Vädret kan skilja rejält mellan norra och södra resp östra och västra Skåne. Jag bor i Nordvästra. Vi har i regel mindre nederbörd än i inlandet.
      Jag brukar ju ha det lite lättare på sommaren, jag verkar återhämta mig snabbare och vara rörligare när det är varmt. Och, det har ju inte varit så varmt som jag skulle önska, och därför har väl sommaren inte hellre varit så bra som jag skulle önskat, vilket är ganska frustrerande. Jag vill ju så gärna så mycket, och måste tacka nej eller avstå. Det finns en fisketävling, där jag brukar vara med varje år, och jag kunde inte i år. Det kändes extra hemskt.
      Antar att du känner igen känslan väl när man vill och inte kan. Som din svågers bröllop.
      Behandlingar har jag testat bra många, vad jag verkligen primärt behöver är någon trovärdig läkare, helst ett team som skriver omdöme om mitt tillstånd. Det är både till Fk och F-bolaget.
      Varmaste kramen och allt gott till dej!

  5. Jag har också varit på alla de ställen där du var. Det är fint överallt. Skylten med tjuren tyckte jag var rolig. Det är ju så rätt också. Brösarps backar är vackert. Jag tycker också att dina bilder är fina och gör sig så bra med bildspelet. Jag önskar dig en bra dag. Kram/Anita
    PS. jag har ändrar min e-postadress.

    • Jag har varit runt i Skåne flera gånger, men det blir inte så ofta i ”bortersta hörnet” för min del🙂
      Ja, skylten är kul!🙂
      Glad att du kikade in! Allt gott till dej!!!

  6. Som alltid så fina bilder.
    Men din pilfink är en gråsparv. Många förväxlar de två då de är otroligt lika. Men haklappen avslöjar den. Eller menar du voken om Q?

    Hoppas du haft och har en fin sommar. Här har det varit väldigt bra om jag jämför med andra ställen i landet.

    Med önskan om en fin dag

    Kram

Kommentera

