Dra gärna åt skogen!

En kopparödla, det ska visst heta så numer, inte kopparorm som tidigare

Den poserade inte helt villigt, kanske jag paralyserade den med blicken *skratt*

Sommarkantareller! De är goda och finns lite överallt. Inte nödvändigtvis på samma ställe som höstkantarellerna. Plockade i förrgår, när vi gått en kvart och gett upp, fanns de plötsligt där! Nästan 2 kilo!

Stekta i smör med lite salt smakar de gudomligt

Älgkviga. Såg den nära en rastplats uppe på Hallandsåsen, så jag gick dit för att berätta för turister som satt där,  många blev glada och gick för att titta på henne.

Käre maken och en väninna på väg från svamplockningen

Den är inte det minsta larvig, den är färgglad! Allmän fjädertofsspinnare (tack bara en bild av mig)

Nästan leopardfläckig är denna silverstreckade pärlemorfjäril (tack bara en bild av mig)

En underbar stam!

Humlorna är fortfarande aktiva, denhär liksom sjönk ner i blomman, det såg kul ut

”Flyg fula fluga flyg och den fula flugan flög”

Utsikt från en plats på Hallandsåsen där det växte härligt mycket…

…vildhallon! De smakar mycket!

Såg ansikten överallt på barken, ser du dem du med?

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

18 thoughts on “Dra gärna åt skogen!

  1. Så mycket kantareller ni hittade! Lycka! Vi var ut en sväng i förra veckan och det gick fort att få ihop mycket. Kopparödlan är så vacker, det var hemskt länge sen jag såg en sån! Jag tror att du har en silverstreckad pärlemorfjäril, en hanne på din bild. Den har doftfjäll på ovansidan av vingarna, de ska locka till sig honor. Stackarna har blivit tuggad på, den också! En otroligt vacker bild på den mossiga stammen har du tagit. Den ser ut som ett stort djur av något slag. Din färggranna larv vet jag inte namnet på, men fin var den! Inte var väl den fula flugan så ful! Den har ett långt sugrör som den sörplar nektar med och njuter av tillvaron. Inte ser jag några älgar på mina skogsutflykter, hur bär du dig åt?! Ja, med hjälp av dina markeringar ser jag ansiktena i barken, sånt är kul att upptäcka! Tack igen för en fin bildutflykt!
    Kram

    • Först, att jag såg älgen var tur. Det är lite som att se kantareller, först ser man ingen, sedan ”syns de överallt”.🙂 Tja, och så uppe på Hallandsåsen finns det ganska många, likadant utanför Halmstad där vi bl a plockade kantareller.
      Ja, det är toppenroligt att hitta så många kantareller!🙂 Det lär finans många i år.🙂
      Jag tycker att kopparödlan är fin, och inte läskig, Råkade nästan sätta mig på en när jag var barn, den fanns i hölasset. Är osäker, men det är nog tre år sedan jag senast fångade en med kameran.
      Tack för namnet på fjärilen, skriver in det. Hann var större än de andra två som jag inte fick på bild.
      Ja, stammen är en riktig skatt.
      Tja, flugor är knappast favoriter, men bilden var så typisk, och lite annorlunda än jag tagit tidigare, att den fick vara med.
      Jag såg först ett ansikte, sedan flera, ett ser ”tecknat” ut.
      Tycker om att vara i skogen.🙂
      Allt gott till dej och en nattakram!

  2. Jag ska inte upprepa vad Jag här ovan sagt men jag instämmer till fullo i det hon säger.

    Har ni gott om älgar hos er? Här i mina trakter är det ont om dem. Hjortarna konkurrerar ut dem.

    • Haha, du är för rolig!🙂
      det finns ganska mycket älg på Hallandsåsen, i Småland vid Värnamo, samt en bit öster om Halmstad. På de ställena har jag sett älg många gånger, särskilt i Halland.
      Vi har en del frilevande både dovhjortar o kronhjortar i Skåne, men just på de ställena som jag nämnt, har jag inte sett varken den ena eller andra sorten.
      Allt gott till dej!

  3. Din pigga larv tror jag är en allmän fjädertofsspinnare. Fjärilen är brun och honan saknar vingar. Mysko. Hennes uppgift är tydligen enbart att bli befruktad, lägga äggen och sedan dö.
    Kram

    • Oj, vad har du hittat! Jag hade ingen aning om att det finns fjärilar som saknar vingar! Det låter inte kul att vara feminist av den arten, haha.
      Kramelikramar och allt gott till dej!

      • Ja, jag blev oerhört förvånad. Vad fantastiskt att lära något nytt om det som faktiskt finns i vår närhet. det triggar fantasin, vad mer har jag ingen aaaning om?
        Hjärtlig kram och allt gott till dej!

      • Det är massor jag har lärt mig genom att fotografera fjärilar, och kryp av allehanda slag. Det är en helt ny värld som öppnar sig. Jag känner mig så glad när jag ser en fjäril och ofta kan idientifiera den på håll. Förr var det, ”oj, en brun fjäril!” eller så kallade jag alla med mönstrad undersida för pärlemorfjärilar. Nu är det en hobby att försöka få både över- och undersida på bild och sen försöka ta reda på vilken sort det är. Dock kan det bli lite förvirrat ibland om flera olika fjärilar fladdrar omkring, det är inte lätt att veta då vems undersida man fick på bild!

        Och så mycket vackra skalbaggar det finns!

      • Ja, visst är det en helt ny värld! Och det är roligt med alla detaljer. Faktum är ayy häromdagen när jag såg en gigantisk mosaikfjäril hemma hos en väninna, tyckte de andra att den var aningens obehaglig, medan jag var helt såld och följde efter den… M a o kanske jag tycker att de är mindre obehagliga nu. Jag har väl annars alltid avskytt ”keyp”, och detta har som sagts vänt i fascination.🙂
        Ibland kollar jag, ibland inte, men jag vet mer nu är tidigare främst för att jag kollar åtminstone emellanåt.
        Kramar och allt gott till dej!!

  4. Hejsan ! Jag såg ansikten i några av ringarna, men alla var inte mänskliga ? Hur sparar du alla dina bilder ? Jag menar, så att du kan hitta igen en speciell bild om några år, t.ex. Hare bra !

    • Jo, fast någon var i profil, och någon set ut som en tecknad figur, tycker jag. Och en del stora näsor…
      Jag använder ett eget system för bilderna. Jag börjar med att slänga, massor av bilder och se till att mappen har ett datum. Sedan sorterar jag in dem under olika kategorier. Det kan finnas höstbilder från 2008, 2009, 2010, 2011 t ex. Jag har ganska många kategorier. En del bilder plockar jag ut, och sorterar in under ”allra bästa bilderna”, där finns det en hel del kategorier där med. Det smartaste är egentligen att ”tagga” bilderna, d v s skriva saker som årtal, natur, posträtt, och så mkt annan information som möjligt för varje bild. det kan man sedan söka på. Saken är den att jag taggar inte alla bilder, vilket gör det mindre bra. Jag borde ha ett bättre system, men, det är sällan som jag inte ganska direkt finner det jag söker.
      Allt gott till dej!

  5. Så mange fanstastiske bilder, igjen. Du ser så mange fine bilder i natur, og landskap, så det er kjempefint å se. Heldigvis fortsatt sensommer. Fant 2 kantareller i dag, det blir nok mange flere snart.. Alt godt!

    • 🙂 Jag hoppas att du finner fler kantareller!
      Blir väldigt glad för ditt bildberöm. Ja, har jag kameran med mig, ser jag skönhet överallt. Skönhet i mina ögon i a f. Men, jag längtar efter en bättre systemkamera, som fortfarande är ganska lätt. Jag hoppas att det snart tillverkas en sådan!🙂
      Allt gott till dej med en kraaaaaam!

  6. Oj, vilka underbara bilder. Nu fick du mig att längta extra hårt till skogen. Finns alldeles för lite skog här… Men upptäckarglädjen och skogens alla färger, dofter och mysterier når ju ända hit tack vare dina bilder, så jag blir glad ändå😉. Jag ser att du också har upptäckt att träden är våra närmaste släktingar…😉. Hoppas att ni får en riktigt skön höst!
    /Pelle

    • Sitter här och ler alldeles löjligt mkt.🙂 Tack vare dina kommentarer. Ja, jag är en ”skogsmulle” och gillar verkligen träd! Nu har jag vid två tillfällen sett de vackra mosaiktrollsländorna utan att ha en möjlighet att få en bild. frustrerande!
      Allt gott till dej!

Kommentera

