Växthus i augusti samt Guldkornet och Jessi

Vad gör man i växthuset i augusti? Skördar? Ja, det är klart, men alla tomater är kanske inte mogna än. Mina är inte det. Därför är det smart att klippa bort en massa blad nu. Minst hälften av alla bör bort, så solen kommer åt, och de goda tomaterna mognar. Finns det tjuvskott, nyp bort dem. Och om du tycker att ”nu är plantan hög nog”, klipp av toppen även om det sitter blommor där, eller klipp ovanför dem. En del av de blommor som finns nu, kommer inte att hinna bli mogna tomater, därför är det ok att klippa bort enstaka blommor om du känner för det. Även om plantorna nu är ljusgröna, är det ingen större idé att gödsla. Gödsla gör man i början av säsongen. Rikligt! Lycka till!

Här har jag skrivit mer om växthus

Den förtjusande söta kattungen har varit med i ett tidigare inlägg. Jag kallar honom Guldkornet.

Gulligt med hans blyghet

Glada Jessi vår treåriga Munsterländer.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

25 thoughts on “Växthus i augusti samt Guldkornet och Jessi

  1. Inga tomater hos mig i sommar. Tiden bara försvann på nåt mystiskt vis. En annan gång. Jättefina bilder på katt och hund!
    Kattungen på översta bilden är ett huvud med klotrund ögon och ett par ben, så kul! Jessi har du fångat med ögonen fulla med skratt, underbart!
    Kram

    • Jag ville först visa bilderna på hunden och katten, och dessutom berätta lite mer om växthus, eftersom jag bestämt mig för att satsa lite extra på det i år p g a förfrågningar. Kikar in till dej snart. Du är oftast först med att kommentera hos mig. Gillar det.
      Kramisar och allt gott till dej!

  2. Tomater är gott men jag kan inte mycket om trädgård och kan inte säga att jag vill lära mig heller. Jag fortsätter som jag alltid gjort. Köper det i affären. Men nog har jag smakat en solmogen tomat och dom är godare än alla andra. Söt bild på katten och en mycket vacker Jessi. Ha det bra. Kram/Anita

    • Jag har alltid älskat att odla, för mig är det ett underverk varje gång. Du, det är helt ok att du har andra intressen🙂 Har som sagt av Hemimamma blivit utmanad att skriva om det. Och flera har frågat.
      Ja, djuren blev lyckade🙂
      Allt gott till dej!
      Kram

  3. Vi har ätet några av våra tomater nu och de mogna nu fler och fler. Jag har provat att konservera gröna tomater ett år men nä det tyckte jag inte alls var gott.

    • Mamma o pappa älskar dedär konserverade. Det gör inte jag. Tycker däremot om tomatmarmelad på de gröna. Och gör typ tomatsås som jag konserverar av de mogna som jag inte beräknar att jag hinner äta.
      Allt gott till dej!

  4. Jah har inga tomater, men jag tror dig. Vad gulliga de är Guldkornet och Jessi.

    Vet du, vem denna Ninnie är som står här på varje blogg jag besöker på WordPress vet jag inte vem det är. Jag är Rovie men det tar inte Wordpesss emot utan att jag ska uppge alla privata uppgifter om mig, lösenord till min mail och bloggsida också. Det gör jag inte då jag inte är hos dem. Har varit i konflikt med dem för flera år sedan då jag skrev här och när jag slutade fick jag inte ta bort något privat för nu är det deras egendom.

    Har kollat upp denna Ninnie ordentligt och hon finns inte så jag får väl använda det så länge för ingen kan ju ta det då det är ”upptaget”. Vid någon ändring säger jag till. Men konstigt är det måste ju vara flera som inte får komma in med sina riktiga uppgifter.

    Kram

    Rovie

    http://www.rovie.blogg.se

    • Det låter ju helknasigt! Visste inte ens att det var du, men på ”tonen” lät det som du.
      Tycker om att blogga här, det är lätt och det finns många fina teman att välja mellan, samt är lätt att kommentera, ser ju vad andra skriver som svar på sin blogg.
      KRamar och Allt gott till dej!

  5. Tittar in en sväng på din glada hund och den storögda katten. Hur är det med dig? Själv är jag väldigt risig, har fått en massa konstiga symptom som oroar.
    Kram

  6. Hej ”Svorskan” !

    Jag har ett tips för din tomatodling. Min salig svärfar odlade mycket tomater, och han påstod att man skulle hänga upp några röda julgranskulor i växthuset så satte tomaterna igång att mogna. Inte för att jag direkt tror på det, men han fick i alla fall mycket och välmogna tomater varje år. De kanske blev avundsjuka på de röda, blanka glaskulorna och ville bli lika röda själva😉
    Haré bra ! /Wassen

  7. Vart har du tagit vägen vännen? Hoppas allt är bra
    Kram

    Du vet väl att Ninnie är Rovie. Kommer inte ihåg vilka jag sagt det hos. Vet inte varför det står där heller, har alrig haft det men får inte bort det heller. Mitt namn tas inte emot.
    wwww.rovie.blogg.se

    • Glad att du kikar in! Så tom på energi. Utan direkt lust till något. Typ deppig. Ska se om det kan bli bättre snart. Har skaffat ny kamera, äntligen.
      Allt gott till dej! med varm kraam!

Kommentera

