Stormigt, banantårta och äpplen

Pressad juice, äppelkaka och lite mos?! Gärna! Tänkte prova att pressa juice och frysa in. Äpplena är plockade hos en vän i Vejbystrand

Taklöken är fin ännu. Hoppas den klarar en vinter ute.

Lite väder mellan Magnarp och Vejbystrand. Stenen är drygt en meter hög.

Kan inte bestämma mig för om det ser härligt eller bara kallt ut.. Det är inte särskilt kallt än, även om det frusit två nätter.

En ”ålakråga” d v s en skarv

Knölsvanen verkar helt obesvärad av vågorna

Lugn i stormen, bilden är helt kalorifri…. Det är en pannkakstårta. Jag älskar tunna pannkakor, typ crepes, men till denna passar det bäst med lite tjockare ”vanliga”. Har även provat att göra med plättar a la portionsbakelser, det går finfint! Varvar skivad banan och lättvispad grädde smaksatt med lite vaniljsocker. I nästa lager har jag lättvispad grädde blandad med smält mörk choklad av god kvalité. Bre de två sakerna på vartannat lager, och vips har du en tårta! God är den dessutom…🙂 Kan dekoreras med lite valnötter. Och inte helt kalorifri, men NÅGON gång så får man väl njuta?

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

20 thoughts on “Stormigt, banantårta och äpplen

    • Det är ett Ingrid Marie, de doftar och smakar härligt, särskilt om man låter det ligga ett par veckor innan man äter det.🙂 Har egna i trädgården. Önskar att jag kunde transferera just det äpplet till dej!
      Allt gott till dej!

  1. Vilken enormt vacker bild på äppelbänken! Och taklöken har du avbildat vackert. I år hände något märkligt: Skatorna åt upp taklöken. Jag har taklök i baljor i pergolan och på altanen. Jag undrade tidigare vad som hade hänt med den i pergolan då den hade försvunnit. En dag hörde jag ett fasligt oväsen på altanen och det visade sig vara två skator som satt på bordet och massakerade taklöken! Jag förstår ingenting, det har aldrig tidigare hänt.

    Dina havs- och fågelbilder är som vanligt härliga. Oh, vad jag längtar ut! Jag är inte rädd för kalorierna i din pannkakstårta, däremot sockret. Men bilden är ju vackert sockerfri!
    Kram

    • Tack! Jag såg den hemma hos min vän, tyckte den var vacker, tog bilder, och sedan fikade vi. När vi fikat klart silade solen ner och jag såg att bilden som jag änu inte tagit skulle bli bättre, och det blev den.🙂
      Har aldrig sett eller hört skator som äter taklök. Ojoj, vad trist att bli av med den.
      Jag längtar också ut ibland.🙂 Och då är det så kul att ha med kameran🙂
      Det finns mycket lite socker i tårtan. Minimalt i pannkakorna, och bara en tsk vaniljsocker i grädden. I chokladen nästan inget socker, men bananerna ger god och lagom sötma.🙂 Håller med du, undviker socker och jäst mer än kalorier…
      Kramelikramar och allt gott till dej!❤

  2. Svårare än så behöver det inte göras för att kreera en suverän efterrätt med gott kaffe till!

    Alla dagar i veckan byter jag mer än gärna varje mellanskarv mot en svan! 1942 infördes de från Danmark och sattes ut i Kalmarsund. Där lyckades de etablera sig men med tiden blev den lilla kolonin en stor och den ökade hastigt. Idag är mellanskarven en svår plåga vid alla vatten. Havsörnarna hinner inte med att ta bort tillräckligt antal av dem och återstoden får inte jagas.

    • Sant, ibland är det enkla godast.🙂 Har inte gjort pannkakstårta sedan jag var tonåring, tror jag.
      Det finns verkligen skarvar överallt! Mängder av dem. Vad jag vet har det aldrig blivit särskilt lyckat när människor planterat ut/in djurarter där de inte hör hemma. Tänker främst på kaninerna i Australien. (de har förökat sig extremt, eftersom de inte har någon naturlig fiende. De tränger ut inhemska djur och skyndar på erosionen)
      Allt gott till dej!

  3. När jag ser alla äpplen tänker jag tillbaka när barnen var små. Min ena son kunde äta hur mycket äppelmos som helst. En granne och jag tog så många äpplen från alla så många vi kunde få och gjorde egen äppelmos och frös in i stora glasslådor för det var inte lönt med en liten burk nej en glasslåda äppelmos tog fort slut.

    • Det var en härlig liten! Kan nästan se en liten kille sleva i sig äppelmos med ett leende!🙂
      Här går inga sådana mängder, varken maken eller jag äter så mkt sött, vi föredrar salt båda två (förutom honung som vi är så förtjusta i)
      Allt gott till dej!!

  4. Tyvärr blev det ingen Äppelmarknad på oss i år, har ju varit så fruktansvärt dålig i flera månader. Nu efter 3 veckor på sjukhus mår jag bättre och framförallt kan jag andas igen, det har ju varit lite si och så med det.
    Hur har det gått för dig med värk och elände ???? har du funnit någon bra läkare som kan hjälpa dig ???

    Sköt om dig och ha det så gott !

    Varma kramar

    • Ja, jag har äntligen funnit någon, i Lund. Vi får se hur det går. Jag tar just nu hjälp av Woxia myndighetslots. Rekommenderas!
      Det bidde ingen äpplemarknad för mig heller, tyvärr.
      Mår inte bättre, hela förra veckan var – knappt ingenting av något mer än utmattad och ont. Alldeles för trist för att jag ska ens orka säga mer om det.
      Tråkigt att även du varit dålig/sämre igen. Hoppas du får en god period snart.
      Kramelikramar och allt gott till dej!

  5. Känns som hundra år sedan jag var ”husfrun från helvetet”…gjorde banne mig allt själv, kutade runt som en idiot och tog reda på stenar, grenar, bär, äpplen…inget fick förspillas. Det målades, kokades, klistrades, lagade mat dygnet runt och var PERFEKT fru! :)…jösses vad jag har fallerat!!!!
    Kramas

    • 🙂 Jag gör saker som är kul. Maken gillar att jag pressar färsk juice ibland, och dricker gärna flädersaft, annat håller han sig undan🙂. Jag tycker att det är kul att göra ngt tillsammans med mina vänner. Det är roligare och enklare.
      Kram och allt gott till dej!

  6. Lika fint som vanligt hos dig.
    Har inte mina tidigare kommentarer kommit fram, ser dem inte. Eller har jag sagt något dumt. I så fall vill jag gärna veta det för det har aldrig varit min mening. Skulle inte ens komma på tanken.

    Ha det gott

    Kram

    • Käraste Eivor! Jatack, dina kommentarer har kommit fram, vad jag vet i a f! En del har hamnat som ”skräppost”, vilket även Hemimamma haft bekymmer med. Men jag kollar regelbundet, godkänner och svarar. Däremot har jag varit dålig på att lägga mina svar hos dej. Förlåt.
      Kära vän med stora hjärtat, jag tycker mycket om dej, fortfarande!!!
      Bamsig kram och allt gott till dej!

  7. Tack för du svarade. Det känns bra..
    Tycker jättemycket om dig också vet du.

    Ser nu att du svarar hos dig själv, har inte tänkt på det. Jag går runt till flera på en gång. då går jag inte tillbaka då jag inte alltid kommer ihåg exakt vilka jag var hos just den dagen. (Kan gå några dagar emellan.).

    Må så gott

    Kramen

    • Jag förstår det. Om någon har samma bloggportal som mig, kan jag se vad den personen svara ” hos mig”, mycket praktiskt och enkelt.🙂.
      Jag har mest varit, ganska rejält ur form, och knappt bloggat, och ännu mindre gått runt i stugorna…
      Bamsig kram och allt gott till dej!!

Kommentera

