Sol, hagel och lite höstfärger

Bilden är tagen för mindre än två veckor sedan. Ser mer ut som sommar fortfarande än mitten av oktober…

I lördags såg det ut såhär på vårt trappräcke…

Jag föredrar alltså detta (solsken på Rönne å, och klart att jag gillar gräsänder!) framför…

…stora hagel! Tänker på dem som drabbas av orkanvindar i USA idag. Jag hoppas de finner skydd.

En fin höstdag med en riktig skata

Mellan Våxtorp och Östra Karup, det innebär att detta KAN vara i Halland… istället för Skåne. Det är Hallandsåsen som skymtar i bakgrunden. Färgerna är fantastiska!

På en stolpe vid den lilla hamnen i Lundtertun, Ängelholm, har ett björkfrö slagit rot, och nu skiftar det färg. Taget på samma ställe som båtbilden och ankbilden ovan.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

8 thoughts on “Sol, hagel och lite höstfärger

  1. Fantastiska bilder! Rollgt med den självsådda plantan på pålen! Så vackert med haglet på trappräcket, börja längta efter vinterbilderna, men måste fixa ett nytt objektiv först, mitt 18-55 gav upp, föll sönder. Suck. Anden med fartvågorna har du fångat fint, vattnet ser faktiskt iskallt ut, krispigt på nåt sätt. Och den glödande allén, det är så underbart med dessa färger!
    Mulet dag idag, men man vet aldrig, det skiftar fort. Blev glad av dina fina bilder!
    Kram

    • Varmt tack! Min nya kamera och jag börjar bli riktigt goda vänner!🙂 Har köpt en enkel utdragbar monopod som är en finfin support.
      Jag ser fortfarande saker överallt, och det är så roligt att ”få de bilder jag vill ha”.
      Fy vad trist att objektivet gick sönder! Usch! Trodde knappt det var möjligt. Då måste du väl köpa ett nytt… blir det ett likadant?
      Här skiner solen idag. Härligt! Vet inte riktigt vad jag ska göra idag, kanske tar valpen på den promenad, kanske tar kameran med också🙂
      Kramar och allt gott till dej!!

  2. Ja, jag blev riktigt ledsen, men sen insåg jag att det var en liten sak bland allt annat. Skulle ju kunnat vara droppen också, men jag fick hjälp av maken att inte se det så, han har erbjudit sig att köpa ett nytt, jag orkar nog inte komma iväg till en affär. Det blir nog ett likadant. Objektivet hade låst sig och sen upptäckte jag att det skramlade i kameran, det har förmodligen spruckit på nåt sätt, en del av det är kvar i kamerahuset. Hmm, just det, då måste kanske kameran in också och det blir en lite större sak.

    Ska nog försöka peta ner resten av lökarna i jorden och sen är det blodtryckskoll på vc.
    Ha det så skönt i solen!
    Kram

    • Åh, det är verkligen fullt förståeligt! Skulle också blivit ledsen. Härligt att din make är där och stöttar, en underbar egenskap! Det är min som stöttat mig i att köpa ny kamera, glad för det.
      Får hoppas att kameran är ok! Önskar att du ska slippa mer krångel! Aldrig hört om att objektiv kan gå sönder så.

      Antar att det är blomsterlökar du menar, eller? Jag tänkte ta en tur ut och rensa i växthuset.
      Har du problem med blodtrycket? Jag har kanske frågat innan och glömt, förlåt.
      Varm kram och allt gott till dej!

      • Min hjärna mindes fel. Delen som lossnat sitter kvar i objektivet och skramlar. Då är det inte så farligt som jag trodde. Jo, jag har googlat och funnit att sånt inte är så ovanligt.

        Ja, det är lite tulpanlökar och något mer, minns inte riktigt vad jag köpte på mig – jo, kungsängsliljor, blev så besviken på försommaren när det var så glest i leden bland dem, älskar dem!

        Har väl inte berättat om alla mina diagnoser, men jag har haft en stenos i njurartäten en gång i tiden, inte ”förkalkning” utan en fibromuskulär typ, väldigt ovanlig. Den sprängdes bort, men jag slapp ändå inte mediciner. Nu när jag har varit dålig och fått mina konstiga attacker med långvarig migrän och annat diffust, har blodtrycket varit skyhögt. Det enda sättet att se om stenosen har återvänt eller om det finns en i andra njurartären, är att följa blodtrycket. Det är vad som är på gång just nu. Det verkar som om blodtrycket är ok, men skjuter i höjden när det händer något annat i kroppen och det är inte konstigt. Jag är glad om jag slipper ett ingrepp. Jag har tydligen något som kallas för fibromuskulär dysplasi.
        Kram

      • Det var ju ändå för väl! Och, hoppas att det varken händer mig eller dig!

        Nä, du har inte berättat, och jag har inte velat vara påträngande och fråga. Ibland kan jag själv tycka att jag har så nog av det, så låt mig få vara bara mig själv ett tag. Jag är ju fortfarande jag, och du är du. Men, det är klart att smärta och sjukdom påverkar mkt!
        Det låter inget vidare med stenosen, aldrig hört talas om.
        Migrän är hemskt.
        Får googla på fibromuskulär dysplasi.
        På tal om något helt annat. Jag gillar serien ”Allt för Sverige”.
        Varmaste kramarna och allt gott till dej!

  3. Helt underbara bilder att få njuta av en dag då det mest är grått och träden redan står mörka och kala. Trappräcket ser helt saltinbakat ut men det lär inte tåla så mycket värme😀

    • Idag skiner solen igen, faktisk, fast igår när jag ville vara ute, regnade det nästan hela dagen. Jag fick lite trattisar med mig hem i a f.
      Det är en kul association, saltinbakat räcke🙂 Gillar det! Hagel brukar inte ligga kvar sådär, men dessa gjorde det. Väldigt glad att du gillar mina bilder, har några till på G.
      Här är träden både gröna, bruna, gula, oranga, kala och röda. Men, vi har haft två nätter med frost, så det är bara en tidsfråga nu. Tyckte att det var mest gula färger i år, glad att jag fick syn på allén.🙂
      Allt gott till dej!!

Kommentera

