Räv och svampar – särskilt trattisar

Troligen helt oätliga, men o så vackra!

Jag hade tänkt kolla vad dethär är, men jag har inte gjort det. Vet du? Martin (varmt tack) säger att det är honungsskivlingar. ”Mycket goda både färska och konserverade.” De ska jag leta efter nästa år!

Jepp, dehär känner jag väl till. Trattkantareller. Jag plockade för tre dagar sedan. De flesta var både stora och fina. Goda att torka, sedan kör jag dem med mixern tills det liknar ett pulver, som jag gärna använder i både soppa, sås och gryta. Goda även som de är, lättstekta i smör. Eller stuvade, kanske på bruchetta… Mmmmmmm

I naturligt miljö, kan de var väldigt knepiga att se. Kan här berätta att jag var ute för att plocka ”trattisar” tillsammans med en väninna för en del år sedan. Jag sa ”det här är en plats där det borde finnas trattisar”, när jag tog ytterligare två steg, såg jag dem… Det var så många att vi fyllde en IKEA papperskasse. Och de var ”osynliga” tills jag ”trampade på dem”

Äppelstig

Naturligt vacker är denhär vind och väderpinade stubben

Såhär kan ett misslyckat foto se ut. Såg räven, vände tillbaka för att få en bild, och just innan bilen stod helt stilla, vände den och sprang! Surt sa räven…

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

21 thoughts on “Räv och svampar – särskilt trattisar

    • Varmt tack vännen! Ja, rävarumpa är det! (blomman/växten Mjölkärt brukar kallas så, men det visste du säkert redan)
      Kraaaaaaaaaaam och allt gott till dej!!!

  1. Jag ska göra ett försök på de okända svamparna. Den överst tror jag är purpurticka. Den är oätlig (kan betyda vad som helst från otäck smak till segare än läder) men inte giftig påstår min svampbok.
    Nästa tror jag är fjällig tofsskivling. Det går att äta hatten men den saknar matvärde enligt min svampbok, Tidens svampguide.

    Du fick en kul bild på räven i alla fall. Öronen riktade mot dig och flykt i galopp men den undkom inte kamerans skarpa öga!

  2. Vilken rolig rävbild! Mycket roligare än de traditionella där räven står och betraktar fotografen. Räven brådskar över åkern heter den nog. Tickor och stubbar följer ofta med hem i kameran från skogen, de är så vackra! Vem har strösslat med äpplen på stigen, haha?! Jag fotade också äpplen häromdagen, med teleobjektivet för att det andra var trasigt. Våra äpplen har i år glatt fåglarna. Bilden på trattisarna på köksbänken är som tagen ur en bättre kokbok, helt suveränt vacker! Så kul att du orkat vara ute i skogen med kameran och fått med dig goda svampar och fina svampblider!
    Varm höstkram

    • Tack! Det känns verkligen bra med dina positiva kommentarer! Och ja, jag tycker också att bilden på den flyende räven är kul, fast det hade varit skoj att få den framifrån också.🙂 Tycker om din titel🙂
      Det är oväntat att trattisbilden skulle få sådant beröm. Oj vad glad jag är!
      Det är käre maken som kör ut mig i skogen.🙂
      Allt gott till dej! Bamsekram!!

  3. Det där med svampar är inte min grej kanske för att jag inte tycker det är så gott, kantareller känner jag dock oftast igen. Ja det där med att fotografera djur är aldrig lätt, blir sällan som man har tänkt.

    • Jag har alltid tyckt om svamp, särskilt kantareller och karljohan.🙂
      Nej, det är sant, det är svårt med djur, och därför otroligt kul, tycker jag.
      Allt gott till dej!!

  4. Rävbilden blev ju helt underbar. Inget misslyckande där inte. Den är ju fångad i flykten. Fastnade för den direkt. Tassarna som spretar lite.
    Trädsvampar ska man nog inte äta, bara titta på för fina är de. Men trattisar är ju mmmmmm så gott

    Ha det gott
    Kram

    • Tack! Vad roligt att du tyckte det! Jag hade liksom föreställt mig något annat… Men jag såg ju farten, och det i sig var ändå lite kul ”räven raskat över isen-stil”
      Jag tror att träsvampar är ganska träiga, och jag har ingen lust att prova….🙂
      Allt gott till dej och en kram!

  5. Hejsan !
    Rävbilden verkligt lyckad, full fart och fläkt. I år blev det inte så att vi plockade några trattisar eller kantareller. Men dels har vi torkade kvar från i fjol, och dessutom kom en snäll bekant med två stora handtagspåsar med trattisar. (hon och hennes familj äter inte svamp av något slag. Det är bra att det går så lätt och fort att torka dem. Synd att det blir så lite kvar sedan man malt/krossat dem. (Ja, allt blir ju kvar naturligtvis, men det ser så lite ut, jämfört med när man spred ut dem för torkning)
    Allt gott till dej och de dina !

    • Hej!
      Vad roligt att du tycker det! Ja, det är inte ”den vanliga bilden” precis.🙂
      Vilken tur även jag har, för mamma plockar till mej, trots att jag även plockar lite själv.🙂
      Ja, det är sant att ”det bli lite kvar” men o vilken härligt koncentrerad smak!🙂
      Allt gott till dej och de dina också!

  6. Fantastiske bilder, også reven som springer vekk. Fint å se bilder av dyr som ikke er akkurat likt alle de andre. Soppen minner meg jo på at det ikke var noe sopp i våre skoger i høst, merkelig. Skulle gjerne hatt litt traktkantarell i panna vet du. Fineste bilder er likevel eple-stien, det er nesten magisk.

    • Vet du, där håller jag med, för jag är också glad i äppelstigen! Det skulle kunna bli en bra sagobok av den🙂
      Trodde först att rävbilden var förstörd, men vet att den ”bara” blev ovanlig.🙂
      Här fanns gott om svamp, det har ju varit mycket regn och gråväder. Knappt man minns de soliga dagarna. Är skoj att plocka svamp. Gott är det också.
      Allt gott till dej och en kram!

Kommentera

