Trollslända

Jag är helt fascinerad av trollsländor. Tycker att de är väldigt vackra, och tänker att helikoptern måste vara gjord efter deras mall. Ända sedan jag satt bredvid en mosaiktrollslända förra året, men inte hann få fram kameran i tid, har jag velat fånga en på bild.

Denhär fann jag och fick bild av, och sedan har jag på något sätt glömt att publicera det, hur nu det kan gå till. Jag är väl inte alls glömsk… (jo väldigt). Lite sommarkänsla finns kvar i bilderna, hoppas du känner det.

 

Den står och hovrar. Vingarna är beredda på att ge sig iväg när som helst, men kroppen håller ju i grässtrået. Trollslänor är rovdjur och fångar bytet i luften med benen. Luftakrobater🙂

Jag är ganska säker på att det är en blågrön mosaiktrollslända.Trollslända heter Dragonfly på engelska och øyenstikker (från gammal tro att de kunde sticka ut ögonen på människor)  på norska. Jag har sett trollsländor även i Afrika. De flyger i regel inte längre än till mitten av oktober, så det blir nog svårt att se fler i år, även om det är milt.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

4 thoughts on “Trollslända

  1. Den arten har jag inte kommit åt än. Jag ser den ofta då den flyger men den sätter sig aldrig där jag finns och flyttar jag mig gör den det också. Aechna cyanea kallar vetenskapen den arten och de engelskspråkiga drar till med Southern hawker när de menar denna tjusiga insekt.

    Stort grattis till de verkligt fina fotona!

    • Varmt tack för både beröm och information! Jag har samma erfarenhet, de bara flyger, eller lyfter snabbt och det är svårt att få en bild (eller så sitter de just bakom något). Jag har ”jagat” flera i sommar, utan resultat.
      Allt gott till dej!

  2. Vad roligt! En sån här har jag också i mina glömskegömmor från sensommaren! Precis som din så satt den i gräset och jag såg färgerna blänka till. Vad fina bilder du fick – det är fantastiskt att se när de hovrar!
    Kram

    • Jag har jagat efter dem flera gånger, och sett dem försvinna, trots mina ansträngningar… :-S
      En gång hade jag inte ens min kamera med…
      Kramar och allt gott till dej!

Kommentera

