Rådjur på slätten

Trion flyr

Trion flyr

Tre råbockar

Tre råbockar

På slätten

På slätten

Här plockar jag fram gamla bilder när det är 16 grader ute… 18 igår… Vilket är bra.😀 Men, jag vill  visa de här ändå. Rådjur på slätten är vaksamma och oftast mycket skygga. Det har varit en tuff vinter för dem, med ont om mat. Vill gärna Framsnacka en sak, släpp inga hundar i naturen nu, oavsett om de jagar eller inte, stressar de de dräktiga rågetterna. (har själv två hundar)

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

15 thoughts on “Rådjur på slätten

  1. Hei på deg! Trivelig post. Det er så hyggelig å se rådyr på åkrene, men jeg bruker å ha 1-2 i hagen også om kvellene. Er 100 % enig når det gjelder hund, men det er heller ikke lov nå, i Norge i hvert fall.

    • Nej, det är inte lagligt i Sverige heller, men på s k förekommen anledning ville jag påminna. Många rådjur är svaga nu och klarar inte av att bli stressade.
      Glad att du kikade in!
      Kram o allt gott till dej!

  2. De är jätte fina där ute på åkrarna men jag som kör mellan Sjöbo och Ystad har varit riktigt rädd för att köra på något djur vid Snögeholm där som finns mycket vilt så som rådjur, hjortar och vildsvin. Har sett dem på håll men inte kört på någon tack o lov. Nu är det ljust när jag kör där så nu är jag inte lika rädd trots att de springer över vägen ibland om dagarna också.

    • Att köra på ett rådjur är inget vidare. Jag har suttit i en bil när det hände. Hemskt. Det är bra att du är extra uppmärksam, det finns gott om rådjur där! Ofta, om de korsar vägen, så kommer ett först, sedan står ett par kvar på andra sidan som följer efter efter en stund. Då kan det bli extra knepigt att hinna väja, när man tror att faran e över o tittar på det som redan sprungit över,
      Var rädd om dej vännen, men var inte rädd, bara försiktig och uppmärksam🙂
      Kram o allt gott till dej!

    • Här har det varit ”jag finner ingen anledning att gå in-väder”. Underbart ljummet med sol eller soldis, molnigt igår men ganska vindstilla och mycket behagligt:-)
      Kramar o allt gott till dej!!!

      • Låter mer än härligt! Jag tror att vi får det vädret till helgen och då vill jag vara fri från virusen som härjat med mig och gjort mig så ämlig de senaste veckorna.
        Kram

      • Ämlig är för mig ett helt nytt ord. Förklara. Och krya på dig!
        Ja, jag hoppas också att ni får njuta av detta vädret. Just nu skiner solen och det är så skönt!
        Varm kram och allt gott till dej!

      • Ämlig är ett bra ord för att beskriva att man känner sig som det låter; ynklig och eländig. Kollade och det har sitt ursprung i Dalarna och sägs har spridits av Putte Wikman och Charlie Norman.

        Jag kryar mig allt jag bara kan, längtar efter att få fixa till vårkrukor!
        Kram

  3. Jag kan bara instämma i din maning och njuta av dina bilder! De är inte ämliga!😀

    Faktum är att ordet ämel har förekommit i fler musikaliska sammanhang, dels då i ingressen till låten ”Två masar i sta’n” men även en LP-skiva från proggruppen Skäggmanslaget: ”Gnäll, pjål och ämmel” vilket enligt dialektforskarna skulle kunna uttydas som olidligt gnissel, ömklig klagan och svårt elände. Titeln kom från enett uttalande som en måttligt imponerad kompis framförde då han hört deras repertoar.

    • Jag tackar för din ytterligare förklaring. Den var rolig dessutom😀 Vi skåningar vet i a f vad en rullebör är. Och var sköven ligger.😀
      Allt gott till dej o tack för titten!

Kommentera

