Mer att se i Brunnby, Skåne

CAB_2135 CAB_2148

De röda är Highland cattle, men de svarta vet jag inte vilken ras det är. Tjuren är en av de största jag sett.

CAB_2163b

En glad gris på väg upp ur gyttjebadet

CAB_2179

Juveler av regnvatten på daggkåpan

CAB_2196

Jag missade den nästan, ser du den? Spindeln

CAB_2204 CAB_2205

Två av alla ljuvliga färger. De doftar underbart, syrenerna.

CAB_2209 CAB_2212

Huset är bara urgulligt

CAB_2220

Flugor är knappast favoritinsekten, men jag tycker den poserade så bra…

CAB_2232

Nästan utflugen

CAB_2238 CAB_2250

Är oerhört svag för kor och särskilt kalvar. Tror att de här är av rasen Charolais.

CAB_2253

En grön stig i Brunnby

CAB_2319

Min bloggkompis Bente Harstad berättade att sådana här barocksnurror kan ätas! Och att de dessutom är goda! Fast då ska det vara en annan sort och inte denhär ”håriga”.

CAB_2321

En mkt liten humla och jag säger hej så länge! Nästa gång blir det tre bilder från Arild + några andra.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

10 thoughts on “Mer att se i Brunnby, Skåne

  1. Fantastiske kys, og blomster. Javisst kan unge bregner spises, og ifølge en bloggkompis fra Japan så er ingen giftige (men noen kan ha litt farlige stoffer). Den beste er nesten helt glatt og veldig lysegrønn, den er fantastisk god. Nå kan jeg nesten si god sommer, til deg, siden det er så mye sommer i bildene. Fantastisk er det!

    • Varmt tack!
      Jag kommer att hålla utkik, blev så sugen på att prova!
      Ja, det är helt klart sommarkänsla, det är ju första sommardagen idag! Men det har varit sommar ett tag. Det är bara badvattnets temperatur som behöver höjas.🙂
      Kram och allt gott till dej!

  2. Långhornen överst är nog highland cattle. Den rasen är oftast rödbrun men det finns även ljusa eller svarta varianter av dem.

    Flugan ser ut att vara en skorpionslända även kallad näbbslända efter hur munndelarna utformats. En riktigt otäck och skoningslös fiende för de små insekterna.

    • Ja, de ser likadana ut, det vara bara att jag har nog aldrig sett dem svarta.
      Jag tyckte att flugan liknade en broms, men säger du att det är en typ av slända så tror jag dig! Den satt som sagt villigt stilla, så jag fick bilder.🙂
      Allt gott till dej!

  3. Så härliga djurbilder igen på både tjurar, kossor, kalvar och grisar! Men här fastnar jag ändå lite extra för syrenerna som är så vackert avbildade. Som smycken är de när man betraktar dem nära! Och det väderbitna trähuset har du fått fram alla skiftningar i träet i, snyggt! Men även elakingen flugbromssländan är så snyggt mönstrad så du ska ha tack för att du visade oss dess vackra detaljer! Den idylliska gröna stigen med sitt milda ljusspel följer man mer än gärna.
    Kram

    • Jag är ju så otroligt glad i djur.
      Ja, ljuset var fint, och det gör mkt för syrenbilderna.
      Tycker om saker som ser väl använda ut, som husets färg och stegen, intressanta strukturer tillsammans.
      Flugbromssländan var ett bra ord! En orädd rackare med snygg kropp🙂
      Stigen gick jag inte på, den kändes mkt privat… så kan det bli.🙂
      Allt gott till dej med en kram!

  4. Tjusiga bilder, som vanligt.

    Hallo !
    Nu har jag 50 g sprängticka hemma för det facila priset av 350:-, har inte testat än men jag ska. Hoppas det funkar för dig o att du vågar prova. Dosen är 1 tesked i en mugg kokt vatten. Min moster mår iaf finfint och är ute och går varenda dag utom vid regn o hagel.Hon mår jättebra säger hon.
    Man kan torka sån svamp själv och då blir det inte lika dyrt förstås. När jag kan ta mig ut i skogen ska jag kolla om jag hittar sån . Får ta mannen med mig för jag är inte så himla lång o de där svamparna brukar sitta en bit upp.

    Ha det så gott o tack för titten ♥

    Kramar

    • Jag testar gärna! Skickar mailadressen och sedan delar vi uppgifter och jag betalar för svamp och porto.
      Tänker att det är värt ett försök
      Tack för omtanken.
      Allt gott till dej! Kram!

Kommentera

