Ett kort i Malmö

Grundlurad, eller, ja det blir knappast ett kort, det är ju jag som alltid kommer med så många. Få bilder för att vara från mig, dock! Jag var en kvart nere vid Pildammsparken i Malmö, och fick några bilder. En av bilderna är från Ängelholm, tagen utanför sonens arbetsplats.

CAB_3386

Strandskatan bor bekymmerslöst på ett industriområde i Ängelholm

CAB_3397b

Dyk

CAB_3405

Skrattmås

CAB_3406b

Skrattmås som visar hur keruberna sitter på förbundsarken i Jakten på den försvunna skatten.

CAB_3407

Skrattmås. Med min gamla kamera ville jag ta den här typen av bilder, men det gick bara inte.

CAB_3410

Prästkragar (passar bra i midsommartid)

CAB_3429

Poserande skrattmås

CAB_3401

 

Malmös landmärke, Turning torso ritad av Santiago Calatrava, stod färdig i augusti 2005.

Allt gott till dej och Glad midsommar!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

16 thoughts on “Ett kort i Malmö

  1. Ger upp, min stenålderslina här på torpet vill inte visa mig några bilder. Får återkomma när jag har bättre uppkoppling.
    Trevig midsommar!
    Kram

  2. Men ser man på, där dök de upp i alla fall! Jättefina måsar och skata – nej, jag menar förstås jättefina bilder har du tagit på dem! Började man inte bygga Turning torso till bomässan i Malmö? Jag var där, när det nu var.
    Trevlig midsommar!
    Kram

    • Jo, du har alldeles rätt, det tog bara ganska lång tid innan det var klart. Det var 2001.
      Det är kul att lyckas med nya kameran, den har finfina möjligheter!
      Kram och allt gott till dej!

  3. Strandskatorna ja, jag undrar om de har funnit nya miljöer eftersom man kan se dem långt från stränderna och söka föda. Det är väl inte där de egentligen hör hemma. Men vad vet jag, vad vet jag. Jag är ingen fågelexpert.
    Jag har samma fundering om måsarna.

    Om deras beteende är nytt, då ser vi evolutionen mitt framför våra ögon, vilket ju är intressant utav bara sjutton, arton eller rent av nitton eller mera🙂.
    Det är iakttagelser som tilltalar en anti-teist som jag.

    Jag ska skicka en fråga om saken till Illustrerad vetenskap. De bör veta. Och jag har undrat länge kring detta.

    Kram!
    /Skvitt

    • I Ängelholm har vi ganska många rondeller, och det häckar ett par strandskator i varje, typ. Det brukar gå bra för ngn, men en del blir såklart överkörda när de ska lämna boet. Det finns strandskator även nere vid havet, men de är mycket skyggare, och svåra att komma nära nog för en bild. Ängelholm ligger ju vid havet.
      Måsarna är opportunister, verkligen. Där det finns mat, där finns det måsar (gärna på soptippar). Mästerliga flygare är de! Men, såklart finns det alltid allra flest vid och i havet, i alla fall vad jag kan se när jag är där.🙂 Och jag tänker en del på sådana saker, men är knappast någon expert. Jag bara älskar naturen.
      KRam och allt gott till dej!

    • Ja, det är inte lätt. Men, jag hade väl dels rätt teknik (röra kameran, följa måsen och inte stanna)
      Och dels är kameran bra. Mycket bra (fick möjlighet att köpa ny förra året). Det är så kul, för det ger fantastiska möjligheter.
      Kraaam och allt gott till dej!

  4. Pingback: Tema: Måsen anfaller |

  5. Pingback: Skvitt attackeras! | skvitts

  6. Måsar är fantastiskt vackra att se men måsar och de vgranna nötskrikorna borde hålla tyst i mycket högre grad än de gör nu! Sen tror jag att den som kommer på hur man lär måsar gå på toaletten har ett nobelpris att hämta!

    Min kamera är helt oduglig om man vill fota flygande fåglar och är det som i mitt fall skräp bakom kameran gör det inte saken bättre!🙂

    • Håller med om att lite bättre toavanor definitivt önskas. Är annars mer irriterad på skatorna.
      Du får inte lov att göra ner dig själv, du tar många fina bilder, det har jag sett och kommenterat!🙂 Men jag tror att olika kameror har olika styrkor, precis som vi människor. Du är dessutom duktig på att berätta!🙂
      Allt gott till dej!

Kommentera

