Elva bilder, mest från skogen

CAB_3732

Små och skira i en underbart blå färg. Teveronika

CAB_3743

En praktfull ek, jag upplevde den som full av lliv

CAB_3750

När jag plockar vilda blommor, vill jag gärna ha med olika sorters gräs dom utfyllnad. Det är vackert.

CAB_3756

Tycker de är finare såhär på nära håll. De taggiga bladen och den intressanta formen på blommorna kommer till sin rätt i närbild, de ser ut som en val med mustasch. (Namn, någon?) Ängskovall, varmt tack BeBest!  

CAB_3758

Enkel rödklöver

CAB_3760

Nyhugget. Det doftar friskt, och barndom. Pappa har avverkat skog vid många tillfällen ”hemma”, och då har jag många gånger gått till honom med fikakorg (följt ljudet av motorsågen). Han brukade vara full av sågspån när vi kastade oss över smörgåsarna.🙂

CAB_3833

En oas med näckrosor i dammen och porlande vatten

CAB_3837

Bäck med naturligt vacker inramning

Ut ur skogen och över till något annat.

CAB_3851

Det har byggts bo i vårt bigarråträd. En av dem ruvar ständigt, den andre förser med mat.

CAB_3860

Ett ovälkommet besök på vår altan var denna ca 4 cm långa getinghona…

P1250138

Tog denna bilden redan förra året, och den råkade dyka upp nu, vet att den inte kommit med  tidigare. Tycker det är kul att grodan knappt syns. Taget på en grusväg i skogen.

I nästa inlägg kommer jag att visa några av insekterna som jag stötte på under min senaste vandring i skogen.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

14 thoughts on “Elva bilder, mest från skogen

  1. Fantastisk fine bilder. Så my vakkert fra naturen, og den padden (grodan) er så søt!🙂 Den gule blomsten tror jeg er en art av marimjelle (Melampyrum). Vet ikke hva de heter på svensk. Takk for nydelige bilder og ha det fortsatt trivelig!🙂

  2. Ängskovall, Melampyrum pratense. Rofyllda välkomponerade bilder som lockar fram egna minnen av liknande situationer och miljöer. Härligt!

  3. Oh även här försökte jag kommentera, men min lina gav upp. Nu får jag fundera vad jag skrev, är en sväng i stan och nätet funkar normalt, men mitt huvud värker. Återkommer.

  4. Du verkar alltid hitta vackra oaser på dina fotovandringar – bäckar, dammar och porlande vatten är ju bara för underbart!
    Vedtravar kan jag inte gå förbi utan att stanna och fota och din bild väcker doftminnen. Jag gillar de många cirklarna avbrutna av några avvikare. Du har rätt, ängskovallens enskilda blomma ser ut som en val med musche! Fin bild av blomman! Bilden på gräsen är så romantiskt vacker att jag lätt kan förstå att du vill ha med gräs i dina buketter. Rolig bildvinkel på getingen som kikar ner och spanar efter nåt sött eller kanske nåt kött… Teveronikan, klövern, den ståtliga eken – hos mig är det ståtliga lönnar – vackra naturbilder – men grodan bara älskar jag! Sand är praktiskt att klä sig i om man vill bli osynlig, tydligen. Att du såg den! Månne det är färdigruvat i duvboet snart? Tack för alla fina bilder, min vän!
    Kram

    • För att börja bakifrån, såg jag nog grodans ögon… Var liksom inställd på att ”se”. Såg en kameleont i Zimbabwe som nästan var osynlig, t o m käre maken var impad att jag såg.🙂
      Jag är väl lyckligt lottad som har så vacker natur i närheten. Jag älskar naturen och ser massor av intressanta saker och vackra platser ”vart jag än går”.
      Getingen är ”onödigt stor” kan jag berätta…
      Jag har inte spanat så mkt på duvorna på ett par dagar, men hoppas få några bilder snart.🙂 De verkade så besvärade när jag fotade sist, och jag vill inte att de överger äggen för att jag är nyfiken…
      Känner mig upprymd av dina positiva kommentarer! Tack min vän!!
      Bamsig kram och allt gott till dej!

  5. Ögon är viktiga, det är sant. Du har nog en förmåga att se. Grodan är bara för härlig, som de där godisgrodorna som man köpte förr, salta grodor!
    Kram

    • Säger du godisgrodor tänker käre maken på de salta, jag tänker bara på gröna grodor från Aroma. ”äter du en grön groda kan inget värre hända idag”😀
      Kram och allt gott till dej idag med!

Kommentera

