När vi två blir en

CAB_1806

Har en plansch med dagfjärilar i Skåne, här är jag max en mil ifrån (i Halland), och kan inte säkert finna sorten, men tror på skogsnätfjäril.

CAB_3664

Trött och våt humla vilar på en iris. Tycker om den eleganta svängningen på kronbladen.

CAB_3686

Den spökfärgade fjärilen fick jag jaga tills den satte sig på behörigt avstånd🙂 Bebest har hjälpt mig finna namnet på den Svartribbad Vitvingemätare

CAB_3697

Liten och snabbflygande, tror det är en silversmygare

CAB_3708

Vet inte om det är samma, för jag såg många. Detta ser ut som en ängssmygare

CAB_3723

Tycker denhär kopparfärgade skalbaggen var så snygg och iögonfallande. Gillar poseringen!

CAB_3737Ab

Är ständigt på jakt efter de fantastiska trollsländorna. Att för mig finna en ny sort är en stor glädje

CAB_3746A

Dethär inlägget handlar bara och endast om insekter. Här en ängsblombock som står på näsan

CAB_3771

Flugor i närbild är så håriga!

CAB_3776

Kärlek och romantik i skogen? Ängsblombock (tror jag de heter)

CAB_3790

Jag såg en i farten, när vi körde förbi. En dryg timme senare åkte vi tillbaka, och jag hoppade ur bilen och letade efter de blå vingarna igen. Ja, vilken lycka! Har velat få korn på en i flera år! Tror det är två Väpplingblåvingar som nynnar ”när vi två blir en”

CAB_3797

De var så upptagna av varandra att jag kunde komma rejält nära.

CAB_3820

Troligen en likadan trollslända som den längre upp. I samma skog, samma dag på annan plats.

CAB_3826

Liknar ett bi, men är nog en blomfluga. Ängsblombocken står på huvudet.

I förra inlägget finns några andra bilder tagna på denna plats där jag fann alla småkryp. För min del var det en härlig dag med mycket att se och fotografera. Tycker om lugnet i skogen, ljud och dofter. Jag befann mig utanför Våxtorp i Halland på Ekegårda.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

28 thoughts on “När vi två blir en

  1. Vilka underbara insektsbilder! Du har verkligen njutit av naturen medan du fotade, det märks! Jag känner igen mig, man blir så uppfylld av allt man ser och ju mer man tittar med kameran desto mer upptäcker man. Härligt! De där blombockarna är verkligen riktiga stå-på-huvet-dykare! Och då är väldigt mycket på varann, om man säger så. Blåvingarna och dina bilder är verkligen vackra! Jag minns förra året när jag förevigade samma situation, man blir så glad, har bara sett det på andras bilder tidigare och så plötsligt… Bilden på den kopparfärgade baggen är verkligen tagen i rätt ögonblick, det ser ut som om hen ska dyka när som helst! Och sländor och fjärilar av olika slag, ja, du har verkligen insektsnaturfotofrossat! Ska jag välja några favoriter så blir det förutom blåvingarna och kopparbaggen även flugorna på smörblommorna, den översta bilden på den eteriska sländan, silversmygaren, spökfjärilen och nätfjärilen. Vilken lyckosam insektssafari!
    Kram

    • Ja, det var en underbar dag! Mådde egentligen inte särskilt bra, men behövde komma ut, så jag följde med käre maken. Gissa om jag är lycklig att jag gjorde det! Hade hur kul som helst och precis som du skriver upptäckte jag mer och mer! Åh så glad jag kände mig! Särskilt över trollsländan och de blå!🙂
      Tycker mkt om ordet insektssafari!🙂
      Kraaaaaaaaaam och allt gott till dej!

      • Egentligen är det ju då man behöver komma ut, när man inte mår bra. Alla gånger är det inte genomförbart, men… Euforin när man har någon god fångst i kameran är värd mycket.
        Kram

      • Det är sant. Och, ja du har rätt. Men, det finns en linje som inte syns eller märks lätt från att det är kul tills det blir mkt sämre dagen efter. Så ibland fegar jag ur, vilket kanske är dumt ibland.
        Kram och allt gott till dej!

      • Precis så är det. Jag kan nog säga att det alltid blir sämre dagen efter. Jag har svårt för att begränsa mig och glömmer att vägen ska gås tillbaka också. Men jag har kanske blivit liiiite försiktigare.
        Kram

      • Samma här. Risken finns att man blir för försiktig emellanåt, det är inte hellre bra😦
        Kram vännen och allt gott till dej!

      • För mig är nog problemet just nu att jag har diverse projekt i trädgården som jag vill klara. Då vill inte krafterna räcka till för fotandet. Det blir väldigt snäva rundor.
        Kram

      • Jag brukar hämta mig lättare när det är varmt, så, jag väntar fortfarande på värmen🙂 Gjorde inte mkt igår egentligen, men sov dåligt i natt och idag är jag helt slut.
        Nu blir det sen frukost… yoghurt med rivet äpple. (har druckit en kopp te och ett glas vitaminer)
        Allt gott till dej! Kram!

      • Hmm. Jag skulle somna tidigt, nickade till framför Morden i Midsomer, men det ville sig inte. Gick upp och somnade inte förrän halv sex i morse. Upp efter några timmars orolig sömn. Jag behöver vara pigg vid det viktiga samtalet idag, men…
        Kram

      • Typiskt när man behöver vara pigg. Hopaps du fåt lite vila under dagen. Nu ska jag hämta en bil på verkstaden!
        Kramar och allt gott till dej!

  2. Underbara foton! Jag tror ”spökfjärilen” är en svartribbad vitvingemätare. Varken väpplingblåvinge eller silversmygare har jag sett förr. Fantastiskt vackra foton på dem och alla de övriga bevingade småttingarna! Sländan misstänker jag är en hona av någon ängstrollsländeart, Sympetrum, men jag känner inte igen den.

    • Faktum är att jag aldrig tidigare, mig veterligen, har sett någon av dem. Jag befinner mig på en ny plats, som i o f s varken är långt från där jag bor nu eller långt från mitt föräldrahem. (några mil från vardera). Jag gissar vilt, med visst stöd. Hade hur som helst en underbar dag och är glad att ha fått bilder som jag vill dela🙂 Glad att du gillar dem!🙂
      Allt gott till dej!!!

    • Är osäker på om det är en svartribbad vitvingemätare, kollade andras bilder, och min har lite prickar och ränder som jag inte såg på de andra.
      Varmt tack för ett mkt gott försök oavsett!!!
      Allt gott till dej!

  3. O vad gulligt! Och så lätt vi har att ”se ner” på andra varelser och tror att vi som människor är så unika… Vilket vi iofs är på ett sätt, men på många andra sätt delar vi existens och beteende med fler än vi tror. Kram

    • Det är sant. Titta bara på hur enormt komplicerat ett bisamhälle är. Fascinerande!
      Och alla gillar kärlek, eller som poeten sa ”alla you need is love”🙂
      Allt gott till dej med en kram!

    • De små gullepluttarna som kräks för att sedan suga upp det tillsammans med det som blivit upplöst i gegget… yam!
      Nä, tror snarare att du är en fjäril som behöver torka de våta skrynkliga vingarna.🙂
      Kram och allt gott till dej!

  4. Härliga bilder! Vad lätt det är att förlora sig i insektsvärlden och hamna på en helt annan plats än den man tänkt sig från början. Som tur är hinner man inte komma så långt, det väntar nya upptäckter på varje blomma😉

    • *skrattar* Ja, just så är det! Jag är rädd att du inspirerat mig att kolla lite extra på insekterna🙂 Antar att jag önskar mig lika snygga bilder som du får. Just nu är jag glad att få med något över huvud taget.🙂
      Glad att du kikade in!
      Allt gott till dej!!!

Kommentera

