Bröd och skådespel på Fredriksdal

Vetefläta

Jag bor bara tre mil från Helsingborg där Fredriksdals friluftsmuseum ligger. Och var där för första gången i måndags (om man inte räknar den gången jag var där för att titta på Eva Rydberg för en minst 10 år sedan.

bakbord

Jag var där med en god vän, vi fastnade för temat Bröd. Jag vill Framsnacka att åka dit!

brödkärra

Jag hade väl hoppats att någon skulle baka så att jag fick lite inspiration och möjlighet att ställa frågor. Men det fanns verkligen mycket att titta på och njuta av

nybakat

Läs detta! En tradition som jag inte kände till

skafferiet

Ett skafferi i gammaldags stil

skådespel

Vi hamnade som tur var på rätt plats och fick se detta skådespel, som förflyttade sig över området.

mölnaren

Mjölnaren visar att han har ”rent mjöl i påsen”

brödmåltid

Fika på 1700-talet

sång

En avslutande sång på herrgårdens trappa

ordspråk

Ett riktigt bra ordspråk!

vetefläta - då

Här den första bilden igen i lite dåtida tappning. Jag kommer att publicera 2 inlägg till från Fredriksdal snart.

fläder

Och jag vill påminna om att nu, just nu är det dags att göra flädersaft. Min är redan klar. Har sett både nyutslagna och överblommade buskar. Den är lätt att göra, men tar ändå några dagar.

Fläderblomssaft ca 3 liter:

50 väl utslagna vita fläderblomsklasar

2 citroner väl sköljda, gärna ekologiska

60g citronsyra

2 kg strösocker

3g natriumbensoat

ev en bit kanel/vaniljstång

2 liter kokande vatten

Skölj blomklasarna försiktigt i kallt vatten, låt dem rinna av väl. Lägg i en större gryta/skål/spann. Skär citronrna i tunna skivor, lägg dem ovanpå blommorna. Tillsätt citronsyra, strösocker, natriumbensoat och slutligen det kokande vattnet. Rör om, täck sedan över. Ställ svalt ( gärna i källare), låt stå en vecka, men rör varje dag! (viktigt). Sila saften och häll den på rena flaskor. Tillsätt vaniljstång eller kanel rakt i flaskan. Sätt genast på kort. Förvara mörkt och svalt, eller frys in!

Lycka till!

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

11 thoughts on “Bröd och skådespel på Fredriksdal

  1. Fantastisk museum, og fantastisk post. Vi har ikke fläder her (tror jeg), men håper å prøve saftoppskriften med mjødurt, for har hørt at det skal bli så god saft. Alt godt til deg også!🙂 Synd det er så langt å dra til dette fine museet…

    • Fläder, Sambucus nigra, Svarthyll på norsk.
      Mjødurt, Filipendula ulmaria, Älggräs på svenska.
      Att man kan göra god saft av älggräset visste jag inte. Trevligt att få kännedom om gammal kunskap! Hoppas min mage tål den saften bättre än flädersaften. Tack Bente!

      • Varmt tack för din kunskap som du delade med dig! Du år gärna berätta hur det blev om du provar att göra saften.
        Allt gott till dej!

    • Jo, jag tror det finns. Fast jag vet inte säkert. hylle tror jag det heter. Vad spännande med saft på älggräs! Jag har druckit supergod saft gjord på björklöv och björksav. Sååå friskt!
      Kul att du fick lust att dra!🙂
      Klem og alt godt til dae!

  2. Det var ju en mysig utställning man satt ihop om skånskt bröd. Jag föredrar nog kvinnor som har ett äss i rockärmen framför dem som går med en bulle i armhålan. Den kan aldrig bli ett äss, inte ens i sänghalmen!😀
    Kan de däremot baka ett förföriskt gott bröd har de ett trumfäss att lägga på bordet när så behövs! Sån kunskap ska man inte förakta!

    Kul att du bytte till sepiatoner på fotona när det blev dags för teater om gamla tider! Det gav dem en extra gammaldags touche! 🙂

    • Jag tycker att det var en kul utställning, och på nätet finns det recept🙂 Tycker mycket om att baka bröd! Har aldrig gått med en bit i ärmhålan som jag sedan gett käre maken. Det är troligen tur!!!🙂
      Jag kände för sepiatonen, och ändå behålla lite färg. Roligt att du gillade det!
      Allt gott till dej!!!

  3. Har du varit iväg på en givande utflykt igen?! Roligt med ett friluftsmuseum, där finns nog mycket att beskåda. Jag tänker på att bakandet inte förändrats mycket, ja, visst går det mode i vad man bakar, men grunden är den den samma och redskapen likaså.

    Flädersaft har vi gjort varje år sen jag minns inte när. Men i år hoppade vi över, det passade inte i tiden, blommorna kom senare än vanligt och dessutom har vi saft kvar i frysen. Jag tänker att man inte behöver natriumbensoat när man fryser saften. Vi brukar har många fler citroner, då blir saften inte så söt.

    Finstämt vackra bilder från såväl museum som skådespel! Det passade bra med den antika tonen på bilderna av skådespelet och även fönstret.
    Kram

    • Ja, en väninna började sin semester i måndags, och undrade om vi kunde göra ngt gemensamt!🙂 Gärna! Vi läste under kalendariet i tidningen (hd) och när vi kom knappt halvvägs till Hbg och Fredriksdal bestämde vi oss!🙂
      Vi hade tur med vädret, bara några droppar kom, och då gick vi in en stund🙂
      Glad för bildberömmet!
      Allt gott till dej med en kram!

  4. Pingback: Rosor på Fredriksdal | Framsnacka

  5. Pingback: Fredriksdal nu eller då | Framsnacka

Kommentera

