Fredriksdal nu eller då

trädtunnel

En av alla tunnlar av träd som finns på Fredriksdal

friluftsmuseet

Här finns bl a en permanent keramikbutik, en gammaldags öppen handelsbod och interiören till en frisörsalong (stolarna såg inte särskilt bekväma ut, tur det finns moderna)

över hundra år sedan

Den äldsta stugan på Fredriksdal

trästuga

En budcykel står lutad mot det vackra timmerstockshuset

hänga tvätt

Innergård, här finns bl a keramikbutik

pergola

Pergola i trädgårdsområdet.

Tidigare inlägg från Fredriksdal Bröd och skådespel. Om rosor.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

8 thoughts on “Fredriksdal nu eller då

  1. Annorlunda och intressanta miljöer mot vad vi har här uppe.

    Det äldsta huset i Fredrikslund togs med grästak i tre nivåer och övrig planlösning som yttre förebild för en nostalgisk hustyp som en småhustillverkare försökte lansera på 70-talet. Det blev ganska omskrivet i dåtidens Vi i villa och andra tidningar med hus och hem som tema. Jag antar att det var efterdyningarna av ”Gröna vågen” som gav skjuts åt de jordnära idéerna hos städernas asfaltblommor.

    • Det sälj fortfarande nybyggda hus med grästak. Jag har bl a sett en firma i dalarna som gör just timmerhus med grästak. Man kan få med andra typer av tak också.
      Jag var inte med på gröna vågen, då gick jag typ i låg och mellanstadiet. Jag bodde på en gård, en släktgård (utan grästak). Minns därför inte det du talar om, men är glad att du fick associationer🙂 Det känns ofta som om det är en ny grön våg på väg.🙂 Personligen trivs jag bättre på landet än i stan, även om jag knappast är folkskygg, tvärtom..🙂
      Ja, jag tycker om att det finns ofta lador och ladugårdar kvar som är rejält gamla, och byggda som du säger i en helt annan stil. Det har jag lagt märke till vid mina besök. Tråkigt med mannen som drunknade i Duveholmssjön utanför Katrineholm, läste om det på nätet.:-(
      Allt gott till dej!

  2. Så vackra antikbilder på muséet! Den översta på trädtunneln och den understa på pergolan är förstås lite extra. Mina tankar vandrar till mina mor- och farföräldrar. Morfar och mormor bodde i en enkel stuga ungefär som den äldsta som du visar, innan far min hjälpte dem att bygga ett nytt hus. Farmor bodde i ett grått timmerhus och det var så vackert. Bilden på innergården med den vita tvätten är väldigt bra, nästan som ett bleknat fotografi. Bilden på den gamla cykeln gillar jag stort också. Tack för titten!

    Nu tittar jag åter igen på trädtunneln och… den bilden är jag avundsjuk på, det är ett toppenfoto med människorna som du fångat precis i tunnelmynningen! Magiskt!
    Kram

    • Tack! Jag hade nog lite tur också, och fick med tidstypiska kläder på flera foton.
      Jag blev själv glad för trädtunneln. Jag tog på flera och gillade bilden när den var både lite grynigare och mer sepiafärgad.🙂
      Jag ville helst förmedla en annan känsla, en dåtid mitt i vår nutid. Cykeln stod där bara en kort stund, jag hade tur!
      Jag tog tre bilder med människorna, och just i denna kändes det som om de hörde ihop mer än på de andra, det var det jag gillade.
      Har själv tittat mkt på just den bilden, är glad att du gillade den! Det känns oerhört bra!!!😀
      Kramar och allt gott till dej!

  3. Vad fint det är. Jag har däremot problem med WordPress. När jag skriver hos er här så när jag har skrivit klart och ska läsa igenom så börjar texten skrivas sakta bokstav för bokstav. Har haft en blogg här tidigare, problem redan då. Men då blev det krig så jag bad dem flyga och fara. I början nu togs jag inte emot att skriva hos er, men nu har de ändrat sig.

    Kram på dig

Kommentera

