Helt naturligt!

Nu har jag varit dålig på att skriva, och gå runt i stugorna. Förlåt. Det beror bl a på bra väder🙂

Jag bjuder idag på en liten bildblandning från sommaren.

CAB_4163

I svärmors trädgård sjuder det alltid av liv, även nästa bild är därifrån

CAB_4174

Ludna, glupska larver gömmer sig så gott det går. De är mer uthärdliga om jag tänker att det nog blir nässelfjärilar av dem🙂

CAB_4196

En klöveråker, på slätten strax norr om Ängelholm!

CAB_4903

Jag har snöat in mig igen. I år är det olika insekter och särskilt trollsländor som är mina ”offer”🙂 Jag förföljer dem och hoppas på pangbilder🙂 Denna och följande tre bilder är tagna i Halland nära Fågelsång utanför Våxtorp.

CAB_4990

Tror att detta är en brun blåvinge

CAB_5007

Visst har den en läcker färg! Jag har upptäckt en sak. Om jag ”skrämmer iväg dem” genom att komma in i deras trygghetszon, kan jag bara står stilla kvar, de kommer ofta tillbaka till samma plats!

CAB_5074

Det bara måste vara så att man tänkt på trollsländor när man designade helikoptern

CAB_5133

Snygg i randigt

CAB_5139

En del trollsländor är färggranna och tunna

CAB_5153

Andra mer färglösa och tjocka så stråna böjer sig när de sätter sig

CAB_5171

Ett litet flygplan i formen

CAB_5177

Akrobatiska övningar krävs för fortplantningen🙂

CAB_5201

De sista sex bilderna tog jag hemma vid mina föräldrars damm i Skåne, nära gränsen till Halland och Småland.

Kullaberg

 

Avslutningsvis lite mer naturlig skönhet. En solnedgång utanför Kullaberg ombord på vår båt. Du ser kanske ljuset som reflekteras i linan? Just den kvällen fick vi en del fina makriller som jag rökte i grillen. Smaskens!!!

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

22 thoughts on “Helt naturligt!

    • Ja, jag är så glad över att vi haft ett så fantastiskt väder! Helt underbart! Är ute mycket, och njuter av det. Det är en vacker tid, som känns väldigt kort, så man får passa på🙂
      Klem og alt godt til dae!

  1. Underbara bilder. Du är helt suverän på att fota. Trollsländor har jag sett väldigt många i år men inte hunnit med att få dem på bild. Bara några andra små kryp och en enda ynka fjäril har jag lyckats med.
    Det ligger nog mycket i det där med trollsländor och helikoptrar. Har varit inne på det förr också.

    Ha det fint i sommaren, antar du har samma varma fina väder som det är här. Hoppas det.

    Kram

    • Varmt tack Eivor! Det kräver både lite tålamod och lite tur:-) Och jag köpte ny kamera för ett år sedan som är superbra!🙂 En Nikon D600.
      Roligt att du också ser det sambandet.🙂
      Just nu regnar det som spön i backen, men med tanke på det otroligt soliga vädret och den långvariga torkan, känns det helt ok🙂
      Kramar och allt gott till dej!

  2. Fantastiska bilder, skimrande skarpa och trolskt vackra bilder på alla förunderliga sländor. Den med blå bak är helt ny för mig och den i randiga trikåer är ju bara för läcker. Sländor har jag inte fotat en enda av i sommar, har bara sett några passera högt ovanför mitt huvud. Så avundsjuk är bara förnamnet när jag ser dina bilder på alla dessa finingar. Grattis!

    Jag förstår att du är nöjd med din nya kamera! Jag kom att tänka på en sak: hur blev det med extraselen som vi pratade om? Klarar du av tyngden av kameran? Jag har nämligen i sommar haft problem med att ha kameran runt halsen och den känns också tung att hantera med händerna. Vänsterhanden har numera ständig värk och jag märker att det är den handen som kameratyngden vilar på. Hur gör du?
    Kram

  3. Jättefina rena bilder av trollslädorna och flicksländorna. Det var nog bara fyrfläckig trollslända, Libellula quadrimaculata och den mindre sjötrollsländan, Orthetrum coerulescens, som jag kände igen från mina trakter. Resten återstår för mig att finna om de ens finns här. Jag gillar annars den gulgrönt- och svarttecknade trollsländan och de små gracila flicksländorna med deras metalliska skimmer.

    Makrill skulle jag vilja fiska!

    • Varmt tack! Glad för bildberömmet!🙂 Som jag skrev till ”Jag” har jag otroligt roligt när jag fotar🙂
      Jag vet inte vilka som är vilka. Köpte en bok, men där fanns inte alla, tyvärr.
      Samma trollslända som är din favorit är även min🙂
      Det är otroligt skoj att fiska makrill, de är starka för sin storlek! Och de napar ganska hårt.
      Allt gott till dej min vän!

  4. Hej igen
    Så får du inte tänka. Att det blir ett kort svar. Det är ju bara roligt att höra av dig.
    Tack för kommentaren.

    Spännande med nya kameran Jag köpte ju en D3100 för ett par år sedan men fick inte tag i objektiv till den under 59.000 och så mycket kan jag inte beetala. Men kamran är bra ändå. Speciellt till macrobilder, men använder mest min Panasoic TZ10 ändå. Den är storfavoriten bland mina kameror

    Kram

    • Jag har ju också en Panasonic Lumix m min e en TZ7🙂
      Har två objektiv. Ett fast macro på 105mm och ett 28-200mm. Funderar på att så småningom skaffa ett fast 50 också. Kul m ny kamera att växa in i. Min fotoglädje har ökat ytterligare med Nikonkameran🙂
      Kommer snart och är lite flitigare på att kommentera hoppas jag.
      Stora kramen och allt gott till dej!

  5. Härliga bilder. Får väl titta lite på vad ett makroobjektiv kostar till min canon för jag skulle vilja ha ett sådant. Men när man inte är så insatt så vet man inte vad man ska välja för objektiv. På min gamla kamera hade jag några ringar man satte framme på objektivet som gjorde att jag kunde fotografera småkryp men vet inte om det finns till digitalkamera.

    • Tack! Jag är en person som gillar att ”snöa in mig på detaljer”, jag vill liksom se mer av det lilla som jag tycker är spännande. Därför var det faktiskt det första objektivet som jag köpte till min kamera. Jag håller med, det är inte lätt att veta vad man ska välja. Jag har ett allroundobjektiv med mycket zoom, som jag även kan använda till närbilder och porträtt (macrot är ännu bättre till porträtt). Jag ville ha mkt zoom, eftersom jag tycker mkt om att ta bilder på djur och fåglar i naturen. Jag tänker att man får välja efter vad man gillar mest. Många fotografer väljer ett fast 45 eller 50 mm objektiv. Då får de in mycket ljus, samtidigt som de får med mycket. Med ett fast objektiv måste man röra på sig för att få rätt bild. Jag har inget sådant, än.
      Att ha en omvandlare så du kan ta macrobilder är ett prisvärt alternativ. Det som kan vara knepigt, är att få in tillräckligt mkt ljus så bilderna blir bra, men i dagsljus är det i regel inga problem.
      Hoppas jag inte kom med för mkt prat utan lagom svar på dina undringar.
      Allt gott till dej! (förlåt att svaret dröjt)

    • Varmt tack! Glad jag blir! Envishet och en bra kamera🙂 Jag har ett fast macroobjektiv som jag tycker är enastående, det kombinerat med önskan och envishet har gett resultatet🙂 Jag tog flera timmar under en dag och letade fjärilar och trollsländor. det roliga är att jag har ännu fler bilder som jag inte hunnit publicera…🙂 Jag hade roligt den dagen, och kom på EN sak, om en trollslända blir skrämd och flyger iväg, händer det OFTA att den sätter sig på samma ställe igen, om jag bara sitter kvar, orörlig.🙂 En oväntad iakttagelse.
      Allt gott till dej och en kram!

Kommentera

