Sensommarblandning

åkergroda

Denhär är en åkergroda, just detta exemplar gillar att hålla till i mina svärföräldrars grönsakslandparasitstekelhona

Denhär ”mysiga” Svarta parasitstekel-honan satte sig i mitt uterum förra sommaren. Jag är glad att jag sluppit se en till i år. Den långa ”gadden” är ett äggläggningsrör, den lägger äggen i Hornstekellarver. Bläddrade genom utkast och fann några bilder från 2012 i ett inlägg, bl a denna.

havtorn

För några veckor sedan plockade jag, käre maken och två vänner havtorn, hos vännerna. Det var alldeles fullt av bär, men de är inte enkla att plocka. Har du några oerhört goda idéer vad jag ska göra med dem, är du välkommen med dem! Funderar på chutney och pressad juice. Havtornen innehåller massor av c-vitaminer bl a. Tycker att smaken påminner om passionsfrukt. De luktar inte oerhört gott, dock.

damm

Den här lugna dammen ligger intill en skog. Eftermiddagssolen skiner på ”gräsön”

höstlöv

Ett höstlöv under ytan

höstlöv

Regnfyllt höstlöv, det är ärligt talat få höstlöv än så länge

häger

Hägern, som pausat i dammen hörde oss troligen och flydde

får

Inte alls en fårskalle

höstblommor

Höstfärger i sent eftermiddagsljus, höstrudbeckia (tack baraenbildavmig)

igelkott, hedgehog

Otroligt söt besökare i min trädgård. Är mycket förtjust i igelkottar. Hedgehog på engelska, ”to hog” är att ”skjuta rygg”. Hedge betyder häck.

Idag har det varit 17  grader i skuggan och strålande sol, jag solade en stund i det inglasade uterummet. Skönt att ta tillvara solen när den visar sig!

I övrigt skördar jag fortfarande tomater. De bör toppas strax ovanför översta frukten, om du inte redan gjort det. Ta gärna bort blad så tomaterna mognar och får sol.

Får inte nog av Erik Johanssons bilder http://erikjohanssonphoto.com/

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

10 thoughts on “Sensommarblandning

  1. Så fine, trivelige bilder, og tekster. Inte en fåreskalle; er så enig i det!🙂 Og frosken så fin, vi har bare en sort frosk her i Trøndelag, buttsnutefrosk. Ellers lurer jeg på om det er hagtorn du har plukket, eller om det kanskje heller er det vi kaller tindved. Det er små trær med oransje frukter, og de er ikke vanlige, og ingen der jeg bor. Tindved: http://no.wikipedia.org/wiki/Tindved

    • Tack, jag kände lite att ”vad kan komma efter förra inlägget”… det är omöjligt att toppa.
      Vi har åtta sorters grodor i Sverige, jag tycker att grodor är fina, har en fin, grön, gjord i glaspärlor på min handväska.
      Buttsnutefrosk påminner lite om vår vanliga groda.🙂
      Det är tindved. Hagtorn är en annan sort. Glad att du berättade vad det heter på norska!
      Så glad att du tittade in!
      Allt gott till dej och en bamsekram!

  2. Se det var en riktig sensommarblandning som hette duga!
    En liten stund hade vi 16° men nu är det kyla på gång. Vi klarar oss dock troligen över nollan i natt men den dagen då vi får se frost i gräset närmar sig. Jag räknar med en dimmig morgon och ska försöka ta vara på den och söka helt nya vyer.

    • Svärmor sa att det bara var 3 grader i natt. Än har vi inte haft nattfrost, men man vet aldrig. Är glad att temperaturen stigen under dagen, och jag både ser och hör att grannarna liksom vi är ute och tar tillvara på finvädret. Brittsommar! Jatack!
      Dimmiga mornar är underbart trolska, och jag ser fram emot dem jag med!
      Önskar dej en trevlig helg!
      Allt gott till dej!

  3. Skön sensommarblandning! Jag har som sagt en långsam uppkoppling idag så jag kan inte se dina bilder stora. Synd. Din lysande gräsö är ju bara strålande! Idag plockade jag en bukett av röda lönnlöv och satte fast dem på dörren till torpet, det finns massor av dem, så vackra. En dag i augusti fick livsnjutarna och sommarflickan klappa igelkotten som vandrat i vår trädgård. Lycka! Det är härligt med de taggiga gosingarna! Rolig vinkel på icke-fårskallen! Trodde att det var en isbjörn först.
    De där parasitsteklarna med sina långa rör är väldigt mysko. Översätt längden på deras rör till motsvarande hos människorna! Vacker bild på den! Din fina groda och hägern skulle jag vilja se i större format, får kolla in dem hemma i stan. Sen till slut: höstrudbeckian är stålande vacker! glömde havtornen, har tyvärr inget förslag.
    Sensommarhöstkram

    • Tack för blomnamnet🙂 Jag fann den hemma hos svärmor och svärfar.
      Vad fint med en bukett på dörren! På min dörr hänger ofta ett hjärta i grå guteull, med två tovade röda hjärtan på.🙂 Tänker på naturligt, kärlek och värme när jag ser det. Hoppas det ska kännas så för våra gäster🙂
      Minns att jag nämnt stekeln tidigare för dig, och det tog lång tid innan den bilden kom med.
      Vilken lycka att de fick klappa en kotte!🙂
      Trevlig helg min vän!
      Kramar och allt, allt gott till dej!

  4. Så fina bilder på djur och blomster.
    Grodan är jättegullig, likaså lill-kotten och lammet.
    Eller kansk är det redan ett får.

    Havtorn vet jag inte mycket om mer än att det är nyttigt.
    Säker någon annan som vet lite mer än så.

    Ha det gott och hjälp glömde nästan igen, tack för din kommentar.

    Kram

  5. Jag har haft mängder av små tomater. Den ena plantan är bortplockad men ska ut och titta på de andra då det har varit frost i natt, kanske dags att plocka in sista tomaterna.
    Jag har alltid gillat igelkottar men ser nästan aldrig till dem numera. Förra året såg jag två stycken på min lilla gräsplätt men i år har ingen syns till tyvärr, vi har bara haft vår stora padda här som vanligt.

Kommentera

