Pumpor

I torsdags hade jag flera besökare i 7-11-års åldern gissar jag. De sa ”bus eller godis”, och jag valde godis. Glad att jag hade choklad och marshmallows hemma :-) Har inga bilder på dem, men du får några på pumpor. Jag tog dessa redan 27 september, men de passade liksom bäst först nu.

Tycker om att laga soppa på pumpa. Då är den typen på bilden inte den bästa, för den är liksom lite vattnig. Den sorten som liksom är tillplattad ”vid polerna”, brukar vara fastare och smakrikare.

All helgona helgen är en bra tid att tända ett ljus och tänka en tanke extra på dem som gått bort och man saknar.

pumpor pumpor 2 pumpor 4 pumpor 5 pumpor

Hoppas ni haft en fin helg!

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

10 thoughts on “Pumpor

    • Av dem vi ser, kommer nog många att bli dekorationer till Halloween. De växte på en åker bara en km från mitt hus. Gissningsvis väger de mellan 2 och 5 kilo. Att odla pumpa är ganska skoj, men det kräver en del plats!🙂
      Allt gott till dej!

  1. Oh, vad härliga bilder på pumpor! Har aldrig sett så många på en gång, det måste vara skoj att få syn på hela pumpfält! Det slår mig att jag nog aldrig har ätit pumpa.
    Kram

    • Såg att de höll på att skörda, så jag skyndade hem efter kameran🙂 Hade ju haft koll en tid, och ville ha dem stora och många🙂 En kilometer från mitt hus, invid en väg som jag åker på nästan varje dag🙂 Antar att många pumpor fått stå på trappor med utskuret ansikte och ett tänt ljus i, i helgen🙂
      Pumpa är ganska gott, särskilt pumpasoppa )på rätt sort). Har gjort klassisk amerikansk Pnkel pie (rättstavat enligt en vän), men det är inte egentligen något som jag går och suktar efter🙂
      Allt gott till dej!! Kramar

  2. Det blev en överväldigande stor och grann samling pumpor där på fältet! Tjusigt.

    Jag har nog inte ätit pumpa tror jag. Smakar de som meloner brukar göra, tycker jag i så fall att jag inte gått miste om något.

    • Nej, det smakar inte som meloner. Påminner om squash med dragning åt sötpotatis.
      Vet några som tycket att ”spagettipumpa” är kul och gott att äta. Butternut är min favorit. Pumpa är ganska lättodlad, men kräver mkt vatten utan att ruttna, en hel del gödning och gott om plats🙂
      Allt gott till dej!

  3. Lite vulgo men ändå imponerande med alla dessa orangea svulster på jordytan. Jag själv har en något mindre iögonfallande ”butternut” pumpa i min kyl som jag troligen kommer att tillaga i morgon!

    • Favvopumpan! Smakar utmärkt!
      Tycker att det är lite kul, det går ju typ att odla vadsomhelst på en bit mark, varför inte pumpor?🙂
      Allt gott till dej! Kramar!!

Kommentera

