Fåglar i Rönne å

Gräsand (1)

Gräsand är en av mina favoritfåglar. Visst man tydligt hennes personlighet?

Gräsand (2)

Enligt förra inlägget åkte jag och käre maken upp i Rönne å, årets sista dag med båten på hamnplats. Nu står den på land igen.

Gräsand (3)

Jag antar att dessa gräsänder är vildare än de som är vana vid båttrafiken på ån, de flyr

Gräsand (4)

Landning på g

Gräsand (5)

Lite kul med fortsättningen på landningen, vilken mängd vatten som trängs undan!

Gräsand (6)

En massa stänk krävs för att kunna lyfta🙂

Gräsand (7)

Här samma fågel någon sekund senare

Gräsand (8)

Tror att denne herre är van vid båtar, han ”simmar lugnt” (minns du ”Fablernas värld”?)

Gräsand (9)

Lite vackert att hon pausar bland rötterna i åkanten

Gräsand (10)

Gräsänder bildar oftast par redan under hösten. Det är vanligt att de lever hela livet tillsammans.

Gräsand (11)

Jag har en kopp kaffe i handen när jag sitter och tittar på dessa.

mandarinand (1)

Mandarinanden t v är en ”rymmare” från Hembygdsparken (troligtvis) Änderna t h är troligtvis korsningar mellan gräsand och tamanka.

mandarinand (2)

Fler exotiska mandarinänder i Rönne å. Honorna är betydligt blekare än hannarna.

mandarinand (3)

Samma mandarinänder som på förra bilden, de ”gömmer sig” på strandkanten

skata

Poseringen avgjorde, skatan fick vara med på bild!

Smålom i sommardräkt (2)

Smålom i sommarskrud säger min fågelbok

smålom i sommardräkt

Första gången jag ser en sådan i Rönne å.

Allt gott till dig!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

20 thoughts on “Fåglar i Rönne å

  1. Vilka härliga fågelbilder! Jag blir avundsjuk varje gång du visar mandarinänder, varför kan de inte komma till våra trakter? Bilderna med fåglar i flykt eller på väg att lyfta gillar jag lite speciellt, det är inte det lättaste att fånga ögonblicket, kan gissa att det gick åt en del bilder! Att ta sig tid att umgås med änder är väl använd tid, tänker jag, det ger så mycket ifråga om härliga situationer och bilder. Meditativt. Någon storlom har jag aldrig sett eller lagt märke till, den var vacker med sin orangea hals. Verkligen fina foton!
    Kram

    • Det är så sant, det var verkligen inte lätt! Och en av bilderna är då full av vattenstänk att det knappt går att se att det finns fåglar med…🙂
      Jag hade med Mandarinand för flera år sedan. De är ju ganska små, och inte alls lätta att upptäcka.
      Käre maken såg dem ibland när jag inte gjorde det (var ju så upptagen med kameran)
      Oj vilken fin dag det var!
      Oj, jag blev orolig, du skrev storlom, jag tänkte ”skrev jag det?”, det gjorde jag inte. Smålom ska det vara🙂
      Bamsiga kramar och allt gott till dej!

      • Jag minns din mandarinand från tidigare och att jag blev hänförd, hade aldrig sett något liknande. Ajdå, skrev jag fel! Det beror nog på att storlom finns som begrepp i min hjärna, vilket inte smålom gör, har inte hört det namnet tidigare.
        Kram

      • Jag tänkte väl att logiskt sett finns väl smålom om storlom finna, men den var obekant även för mig. Tänkte på lom när jag såg den, men var liksom helt förvånad över hur den såg ut🙂 Har 3 fågelböcker (varav en över fåglar i södra afrika)🙂 och två om europeiska.
        Mandarinanden är så vacker att den är svår att slita ögonen ifrån. Sagolik!
        Kommer du hit🙂 Ska jag försöka visa dig!🙂
        Kramar och allt gott till dig!

  2. Men OJ så fina foton! Fantastiska färger, suverän skärpa och bildkompositionen lämnar definitivt inget mer att önska! 10/10 poäng!
    * gör vågen *

    • Ohohoh *skrattar* Du är då för härlig! Tack! Vad glad jag blir!!!
      Det krävdes många foton för att få dem som jag kunde publicera.🙂 Inte lätt när man sitter i en båt (som rör sig)
      Allt gott till dej!

  3. Vilka underbara bilder. Tack för den länken och tack för din kommentar. Mina fåglar känns som en fjutt i havet i jämrörelse. Så fina. Mandarinanden trodde jag var ditsatt som prydnad innan jag hann läsa och se ännu fler. Klart den skatan skulle vara med. Med den poseringen tiggde han nästan om det. ”Får jag också vara med”.

    Jag fattar inte att jag inte hittar bilderna hos dig. Jag var där för några dagar sedan och jag ser dina kategorier du har överst och sedan provade att klicka både hit och dit, men icke då. Men nu var ju de här igår så det fanns kanske inget där. Det gjorde det kanske men inte de här.
    Om jag får för dig så spar jag den här adressen som favorit så kan jag gå och titta lite då och då för det var det finaste jag sett.
    Jag tror jag ska börja fota råttor istället. Men det finns inga här. Skojar bara jag fotar mina fåglar så klart. Alla kan vi ju inte vara lika duktiga. Och jag är ju nöjd på mitt lilla vis med mina ändå.

    Har samtidigt tittat på Björn Källman som Malena Ehrman. Han är ju otroligt duktig den mannen. Var väl inte lika som med killarna men man skulle inte kunna gör det själv.

    Nu ser jag varken början eller slut här men hoppas det jag skrev kom med. Kram

    Här försvann slutet men jag önskar dig en toppenfin söndag och likaså det lilla som är kvar av lördagen.

    Än en gång stort tack för jag fick se dina bilder.

    Kramen

    Önskar dig nu en trevlig lördagskväll, det lilla som är kvar av den, och en toppenfin söndag. Regn och rusk här idag men än så länge är det uppåt 9+.

    Nu ks jag forsätta lite här hemma och plocka för jag sja flytta och har en hel del att pyssla meed. Men måste ju ta pausar och sitta här också.
    Jag ska inte slytta så långt, inom samma kommun men en förhoppningsvis bättre lägenhet.

    En stor eloge till dig

    • Oh, tusen tack kära vän! Du håller då inte igen på berömmet, det är så jag blir tårögd.🙂 Det är ju du och dina finfina fågelbilder med underbara personligheter som fick mig att börja fotografera fler och fler fåglar! Så, jag har åtminstone delvis dig att tacka. Sedan har jag en bra kamera (Nikon D600) och en portion envishet🙂
      Jo, när du finner ett inlägg finns det en ”läs mer” text i orange, klicka där. Vad kul att du ska flytta till en bättre lägenhet! Mycket stök, men säkert väl värt det!
      Bamsekramar och allt gott till dej!

  4. Det är till Rönne å man ska åka då. Först trodde jag Mandarinanden var en skickligt gjord attrapp som lagts där. Men vid närmare blick så var det nog inte så och så skrev du ju att den var riktigt. Har bara sett sådana på bild. De andra har jag sett i levande livet. Men inte har jag fått till så otroliga bilder som du har. Du är som jag sagt tidigare helt suverän. Det kan aldrig sägas för många gånger.
    Den bästa bild jag har är av en and, (bland sjöfåglar)som just dykt ner i vattnet så bara lilla rumpegumpen sticker upp.

    Fåglar är otroliga. De flesta håller ju ihop livet ut stora som små. Enda gången de tar en annan är om en av dem förolyckas.
    Människan har mycket att lära av dem. Hos oss är det några väl valda ord och ut med den andre.

    Ha det så fint, jag är snart här och kikar igen.

    Kram

    • Här är ju våren bra på gång. Fåglarna sjunger intensivt de flesta dagarna till min stora glädje. Många visar sig redan i par🙂
      Det är ju delvis du Eivor som fått mig att se på fåglar på ett nytt, intensivare sätt. Efter dina personliga fina bilder, blir jag glad och inspirerad🙂
      Ja, mandarinänderna är särskilt fina, nästan overkliga🙂, men som sagt de är nog rymlingar från Hembygdsparken🙂 De är verkligen något extra🙂
      Bamekramar och allt gott till dej! Trevlig helg oxå!

  5. Nu hittade jag kommentarsfältet det var osynligt ett tag.
    Tror jag har kommenterat det här förut men spelar roll det är lika roligt att se dina fåglar.
    Jag var ner till min Ankdamm i lördags och där var det en hanne som lyfte och flög en bit och vilken vinglängd, har aldrig täkt på det för det simmar ju mest i vattnet. Den dök också och om man inte visste det och såg den röda foten kunde det varit i princip vad som helst, men fågel skulle man nog kanske inte tänka på. Där blev de en dansande skata också.Och måsar (de dansade inte) Gissa om jag var i sjunde himlen.

    Jo nu vet jag att jag varit här förut du svarade mig ju också här.

    Må så gott och hoppas vi får många fåglar framöver.

    Kram

    • Alltid glad över att du kikar in, oavsett om du sett inlägget tidigare eller inte. Skoj att du vill komma tillbaka, och jag är ju inte direkt en flitig bloggare…
      Varm kram och allt gott till dej!

Kommentera

