Möten i skogen

CAB_7544

Lite sol och motljus gör susen för ormbunkens utseende

CAB_7575

Häger (gråhäger)

CAB_7582

Den står i en liten bäck, där är det skugga och den är belyst

CAB_7588

Här flyger den sin kos

CAB_7615

3 oktober, än flyger trollsländorna, denne (mosaik-) vilar på en telefonstolpe

CAB_7635

Plockade björnbär, när en travare kom till min stora glädje

CAB_7637

Hästar har ett underbart sätt att springa utan ansträngning och liksom ta ut steget på ett fullständigt naturligt sätt

CAB_7639

Höstlövet är som ett stilleben som endast finns en kort tid

CAB_7655

Även tegelröd trollslända var aktiv

CAB_7660

EN enda ”närbild” fick jag innan den lyfte igen. fem, sex stycken jagade inom ca 10×50 meter

CAB_7928

De svarta prickarna till höger är fåglar. Käre maken ropade på mig att komma och titta. Snacka om morgonrodnad! Ja, färgen är helt autentisk!

Ja, jag vet att del bilder är ”inaktuella”, men så fick det bli den här gången🙂

Allt gott till dig!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

15 thoughts on “Möten i skogen

    • Tack! Ja, jag lyckades både vara upphetsad och hålla kameran stilla🙂 ljuset hjälpte mig när bilden togs.
      Glad att du kikade in!
      Kramar och allt gott till dej!

  1. Så många fina möten med både stora och små! Hägern är jag imponerad av att du fick på bild, har nog aldrig varit nära en. Så rolig den ser ut när den lyfter! Faktiskt såg jag också ett hästekipage trava förbi mitt torp sist vi var där, men det gick snabbt, vi satt i bilen. Har aldrig sett det tidigare och undrar vem som sysslar med sånt där. Hoppas att då se det igen. Så många fina sländbilder! I år har jag inte fotat en enda, kan du tänka dig! Man blir alltid lite lycklig av att få vara så nära dem ett tag, det är som nåt slags skira under. Ja, motljus ger fina effekter och ditt gulsvarta höstlöv är på väg bort, men du gav det evigt liv! Morgonrodnaden till sist: Man får aldrig nog av detta gratisskådespel. Tack för fina bilder!
    Kram

    • Jag har väl kanske en kombination av tur och en gnutta uthållighet. Länge gick jag fram och tillbaka och väntade på att trollsländorna skulle ta en paus.
      De cirklade runt träningsbanan för travare. Har varit där förr,men inte hunnit ta bilder, eller har ingen tränat. Gillar hästar (oxå)
      Hägern upptäckte vi när vi var ute och körde, vände, körde tillbaka och försökte smyga fram… Kom ganska nära🙂
      Jag har letat sländor i sommar, och nog fått ovanligt många och ovanligt nära bilder, en del är ännu inte publicerade här…🙂
      Just det, gratisskådespel! Älskar naturen!!!
      Kraaaaam och allt gott till dej! Hoppas du får en trevlig helg!

  2. Häger hör inte till de lättaste fåglarna att fånga på bild. De håller en mycket vid säkerhetszon omkring sig. Därmed har jag också sagt att du gjort en stor bedrift då du lyckades få så fantastiskt fina foton av den fågeln.
    Mosaiktrollsländorna och många fler av segeltrollsländorna tycks kunna flyga i evighet. De gör allt i luften, flyger, älskar äter och släpper ut det som blev kvar utan att för ett ögonblick landa och ta igen sig. Antagligen är det endast då de behöver värma sig som de sätter sig på en solbelyst plats eller då honan ska sköta äggläggningen vid strandkanten eller i flytande bråte. Åter igen är det en bedrift att hitta en solande grön mosaiktrollslända och få fina foton av den!
    Tror du att jag är avundsjuk på dig för att att fått och kunnat ta vara på dessa sällsynta tillfällen? Jag är det! Grattis!

    • Nej det är sant. (förlåt men jag kopierar detta svaret från jag) Jag har väl kanske en kombination av tur och en gnutta uthållighet.
      Hägern upptäckte vi när vi var ute och körde, vände, körde tillbaka och försökte smyga fram… Kom ganska nära🙂
      Jag har letat sländor i sommar, och nog fått ovanligt många och ovanligt nära bilder, en del är ännu inte publicerade här…🙂 Länge gick jag den dagen fram och tillbaka och väntade på att trollsländorna skulle ta en paus. De cirklade runt träningsbanan för travare.
      Jag är avundsjuk på en del av dina ögonblick, så då är vi väl ”kvitt”🙂
      Bara älskar naturen!!! Det finns ständigt nytt att se och upptäcka🙂
      Nu ska jag äta en bit pizza (gjort den själv, värmer upp rester)
      Allt gott till dej och ha en skön helg!

  3. Nu såg jag Läs mer. Den borde jag sett föur men jag har bara sett de mindre ovanför inlägget. Ja jag säger inte mycket, är helt förstummad. Så fina bilder. En häger fanns alltid i en liten ”sjö” mer en liten pöl, varje år förr satt alltid på samma sten jämt. Den kom man nära också, men sista åren finns ingen där. Nu är det änder som huserar på den stenen. Jo det måste ju vara någon uppgift den i tornet har. Annars fick han nog inte bo där. Tog en liten paus i packandet, nu ska jag fortsätta. Ville titta hos dig och du gjorde mig inte besviken. Kan du aldrig göra.

    Önskar dig en fin helg
    Kramen till dig

    • Hej! Jag har inte sett en häger i den bäcken tidigare. väl har jag siktat strömstare och tagit ett par suddiga bilder på den i 15 minusgrader.
      Är glad att du funnit knappen och att det fungerar!🙂 Mkt glad över din uppmuntrande kommentar! Känns som solsken!
      Bamsekramar och allt gott till dej!

Kommentera

