Öringfiskepremiär i Rönne å

Öringfiskepremiär i Rönne å var det i lördags, igår (söndags) tog jag en tur ner till ån för att se om någon haft turen att fånga en öring eller två. Förra året var isen så tjock på ån att det inte gick att fiska. Rönne å är Sveriges sydligaste laxförande å, och den rinner bl a genom ”min stad” Ängelholm.

öringfiskare

Grattis till denhär fina öringen på ca 4,5 kilo kommer att grovsaltas över natten och sedan varmrökas

fiskare vid lägerelden fiskare

Min ”fördom” mot fiskare är att alla är trevliga, det gäller för alla dem jag träffade denhär gången också🙂 Fiske är ett av mina stora intressen, du har säkert hört mig säga det förr men jag gillar att vara bakom flötet”, tolka det som du vill🙂

lägereld

Lägerelden värmer, tillagar och blir en naturlig samlingspunkt. I Afrika kallar vi den ”frilufts-tv”, alla sitter och tittar in i den på kvällen🙂

Öringfiske rönne å

Vet inte om den vänstra fiskeställningen är ett vinnande koncept, min yngste son fick en gång en jätteabborre just sådär🙂

Öringfiske rönne å Öringfiske rönne å

Tjejjerna du såg vid lägerelden fiskar

Öringfiske rönne å

Här kunde jag med blotta ögat se fem fiskare, det står tre på andra sidan ån, varav den närmaste längst i vänsterkanten.

Önskar er alla ”skitfiske”

Vill du läsa mer om själva premiären, finns artikeln här i söndagens HD.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

12 thoughts on “Öringfiskepremiär i Rönne å

  1. En stolt man – med all rätt. Jag trodde öringar var bara ett par decimeter långa. Men jag tänker nog på…fjälllröding eller nåt sånt.

    • Bäcköringar brukar vara små, i små vatten blir de små. Dehär godingarna lever större delen av livet i havet. De är nära släkt med laxen.
      Kram och allt gott till dej!

  2. Stolt var jag, det var en härlig fight!
    Men nu efteråt, skäms man ju😦
    Den såg bra mkt tjockare ut när den håvades. Bilden visar ju hur utlekt den är😦
    Den skulle ha fått gå tillbaka igen.

  3. -> Spirre. Öringen har i alla fall fått en chans att sprida sina gener vidare. Det är inte alla fiskar som kommer så långt! Hoppas den smakade bra!

    Härliga vårbilder med mycket glädje, spänning och mys vid brasan. Hade gärna varit med och försökt lura upp något av det prickiga silvret.

    • Varmt tack! Jag använder min Nikon D600 med ett Nikor 28-300 objektiv, gillar möjligheter det ger både nära och på håll🙂
      Allt gott till dej!

  4. Det här vet jag att du älskar. Så härligt att komma ut och känna glädjen bland fiskarna! Tolkar jag dig rätt att du känner att du mår så bra att du tänker tampas med de där stora bjässarna nästa år? Stämningsfulla fiskebilder!
    Kram

    • Hm, det är ju så att när jag fiskar, får jag alltid ”böta” för det. Samtidigt är det så roligt, och jag behöver göra roliga saker, så ja, jag funderar definitivt på det!
      Det var en glädje att gå ner och ta bilder, prata och njuta av stämningen🙂
      Kramar och allt gott till dej!

Kommentera

