Strömstare och andra fåglar

CAB_0013

Visst syns det att den heter svarthätta?

CAB_0023

Det är inte ofta jag ser en spillkråka, och bilden håller inte världsklass, men det är min första som ens fastnat på bild. Det är en hane, för han är röd på huvudet och inte bara i nacken.

CAB_9656 copy CAB_9650 copy

Det coola med strömstaren är att alla andra fåglar har ihåliga ben för att vara så lätta som möjligt, men hos strömstaren är det tvärt om. De  kan därför t ex gå på botten av en bäck, och de kan flyga, men helst bara korta sträckor.

CAB_9663 copy

En liten fågel syns nästan mitt i bilden på västra stranden

CAB_9671 copy

Här syns bara ryggen när han går på botten, de kan simma och dyka också

CAB_9699-

Ser ut som en rivstart

CAB_9729-

Är bara djupt imponerad av denna lille vinterbadare

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

9 thoughts on “Strömstare och andra fåglar

  1. Oj, hvor morsomme bilder. Og da lærte jeg noe nytt om fossekallen, som er vår nasjonalfugl. Visste ikke han heter strömstare på svensk, og at han tunge bein🙂 Strøm er vel fordi han står i strømmen..

    • Då blev jag glad över att få höra det norska namnet, och jag som inte ens visste att det var nationalfågeln!🙂 Jag är bara superimponerad av dem!
      Klem og alt godt til dae!🙂

  2. Strömstararna är mycket speciella fåglar! De är de enda bland alla tättingar som kan simma och den gör det även i stark ström trots att den saknar simhud mellan tårna!
    Det är nu under vintermånaderna de syns mest här söderöver. Under sommaren drar de flesta norrut upp mot fjällvärldens forsar och skogsbäckarnas strömmar. De har sina ställen de återvänder till år efter år. Den du nu fotat återkommer alltså nästa vinter om den inte är stationär där. Den strömstaren som sjöng så vackert för mig i början av februari vid Djulö Kvarn förefaller att redan ha dragit sig uppåt landet, för jag har inte sett till den de senaste veckorna.

    • Det låter logiskt, för jag har inte sett röken av dem under den varmaste tiden på året.
      Är så imponerad av deras kvickhet och ”oräddhet” att kasta sig i det kalla vattnet. Det ser otroligt ut att se ryggen på dem och veta att de går på botten. Skulle gärna se dem i ett naturprogram.
      Vad fint att även du haft en som du sett och hört.🙂
      Allt gott till dej!

  3. Fina bilder på strömstaren och roligt att få veta mer om den. Jag har den upplevelsen kvar, både att se och att fota en. Visst är det kul att lägga nya fåglar till sin fotolista, även om bilderna inte håller världsklass, som du uttrycker det.
    Kram

  4. Det var en söt liten vinterbadare, den ser så liten ut där den ligger i vattnet med imponerar när den kommit upp på land. Jag var ner och hälsade på mina nya vänner änderna idag igen. De fick sälskapav både kråkor oach skator plusdå kanadagässen som verkar bo där också.
    Kul att du gillade klippet. Det var ju inte världens bästa men roligt när de rör sig lite också.

    Ha det så fint nu.

    Kramen till dig

    • Hoppas att ni har lika soligt och varmt som vi har! Här har vi haft upp till 12 grader i skuggan och nattfrost, men ändå ljuvligt soliga dagar🙂 Sett ånga fåglar som kollar in kvaliteten på holkarna, och jag hoppas att de blir bebodda🙂
      Kram och allt gott till dej!

  5. Pingback: Rapsfält och vitsippor | Framsnacka

Kommentera

