I trädgården

CAB_1105 CAB_1106

Nyinflyttad i den nya holken i äppelträdet

CAB_1132 CAB_1146

Den här bedårande kaninungen får mina hundar att leta, leta, leta efter vad som luktar så ”gott”. Bilderna är tagna genom fönstret.

Körsbärsblom Körsbärsblom Körsbärsblom Körsbärsblom

 

Det är otroligt vackert och romantiskt när hela bigarråträdet blommar. Är lycklig över att bina är så flitiga och pollinerar, ett av dem är beredd med snabeln ute, alla har de pollenbyxorna på sig. Något år när det regnat under blomningstiden har blommorna ruttnat bort istället. Det ser ut att bli många bär i år! Det är jag glad för, de är underbart goda!

Det var en snabbtitt på detaljer i min trädgård. Det jag inte visar men visat förr är att nu har jag satt ut mina tomatplantor i växthuset. Det gjorde jag i helgen. Svärmor satte ut sina för flera veckor sedan. Hon täcker över dem på natten för att frostskydda. Jag tänder några ljus som brinner hela natten, mest som frostvakt. Att jag har sten på golvet gör att en del av värmen från dagen stannar kvar. Även en enkel sak som en full vattentunna eller en vattenkanna håller kylan borta kalla nätter.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

6 thoughts on “I trädgården

  1. Åter bjöd du på finfina foton inte minst de på blåmesen! Håller med om kaninen. Det är bara för söt! Vi får hoppas att det sköna vädret står sig så länge att blommorna hinner pollineras och komma igång med kartsättningen. Bigarråer är gott!

    • Varmt tack vännen! Det är så skoj att titta på blåmesens olika inflygningar till den som ligger i boet och ruvar🙂 Inte ofta som jag visar just bilden hemifrån trädgården, men just nu kändes det befogat🙂
      Allt gott till dej och trevlig helg!

  2. Så mycket trevligt du hittade i din trädgård! Förstår att du fotade kaninen genom fönstret, man hinner ju inte tänka på att gå ut när man ser en sån söting. Bra bilder fick du på den! Den med gräsklipparen och presenningen är rolig. Nu börjar den tiden där man säger oh och ah tills man vant sig vid att allt är som en romantisk dröm – och då är blomningen över. Det är bara att tacka och ta emot och inte sluta förundras. Så härliga bilder på bina som du fångat i luften – och med pollenbyxorna på, det är alltid roligt att se. Skickligt fotat!

    Tomatplantor i växthuset – Jag tänker ofta på dig och dina tomater. Jag misslyckades med tomatsådden i år, de vissnade i något obevakat ögonblick, så det blev några köpta plantor i stället.
    Kram

    • Mina tomater har varit kinkiga i år, närmre 1/3 gick bort. Fattar inte riktigt varför. En till har gått bort utomhus. Annars verkar alla ta sig fint🙂 Har minskat på antalet sorter i år. Det blev Gardens delight, oranga körsbärstomater, oxhjärta, svart zebra, en vacker större tomat som jag tog frön till från Karpathos (den är otroligt god och rosa inuti) och pienello.
      Har just publicera ett nytt inlägg (kommit igång med kameran) med ytterligare en bild på kaninen (tagen genom ett fönster). Den är ursöt!
      Ja, det är som du säger, allt är som en dröm, och jag har längtat efter färg, doft och liv! Det är kul och ”enkelt” att ta bilder nu!🙂
      Kramar och allt gott till dej!

Kommentera

