Egen granola är mycket godare!

Granola

Har du liksom jag kommit på hur otroligt gott det är med Granola? Jag älskar lite (mycket) granola på turkisk yoghurt. Att göra den själv är lätt och tar inte mycket tid. Dessutom kan du lägga till saker som du verkligen gillar, eller ta bort…

Såhär gör jag och det blir närmre 2 liter (supersmart att förvara i turkyoghurtspannarna, eftersom de blir lufttäta)

500 g havregryn (ekologiska) motsvarar 15 dl

8 msk flytande honung

8 msk god olja (mild oliv och /eller kallpressad rapsolja)

Värm oljan och honungen – ta inte mindre än receptet anger! När det är varmt, blanda med havregrynen.

Blanda 4 msk solrosfrön

4 msk pumpakärnor

4 msk grovhackade mandlar/hasselnötter

4 msk kokosflingor

2 msk vaniljextrakt, eller 2 tsk vaniljsocker

Blanda nu detta med havregrynen.

Lägg det i en bakplåtsklädd djup ugnsplåt. Rosta i ugn i 160 grader varmluft i 25 minuter. (rör minst en gång!)

Tillsätt efter rostningen 6 msk tranbär eller russin

och 8  torkade aprikoser skurna i mindre bitar

I min granola finns även 3 msk gojibär

Jag har provat att tillsätta sesamfrön, det blev sådär.

Allt gott till dej!

 

7 thoughts on “Egen granola är mycket godare!

  1. Färggrann müsli! Den verkar god, men jag förstår inte vitsen med att döpa om allt. Granola låter för mig som någon isig fruktefterrätt. Vad jag förstår så är det rostningen som ska vara skillnaden mot müsli, men det gjorde man ofta med müsliingredienserna också.

    • Du har så rätt. Antar att det är olivoljan bl a som gett den namnet. Man ser ju ordet även på paketen i butikerna. Och, det påminner lite om ”Start” fast godare och mindre sött.🙂
      Kram och allt gott till dej!

Kommentera

