Utanför ”den blå planet” på Amager

svan

Vi fikade ost o chokladfyllda croissanter och scones med kaffe inne på uteserveringen på ”den blå planet”. Efter besöket var vi hungriga och gick till ”lustbåtshamnen” (jag vill inte komma till olusthamnen) och åt en sen lunch, som heter frukost på danska. Frukost heter morgenmad.

knölsvan

Svanen fanns strax utanför restaurangen, och jag tog flera bilder innan den tyckte att jag var ”för” närgången och väste åt mig

badare

Vinterbadare? – nej det är för sent, sommarbad? – nej det är det alldeles för kallt för att få heta, än.

Våren har liksom stannat till, men här i Köpenhamn har syrenerna redan blommat över.

Öresundsbron

den blå planet

Arkitektoniskt är den blå planet mycket speciell. Den är spiralformad, på bilden ser du i a f att den är svängd

Utsikt utanför ingången mot småbåtshamnen

Utsikt som ingången. Vi tog tåget till Kastrup och promenerade 1,5 kilometer hit. Vi såg att bussarna stannade nära, så det hade vi också kunnat ta, men solen sken och det var skönt att gå. Inträdet förköpte vi över nätet, för att kunna gå in på ”fast track”. Det blev dessutom lite billigare 144 Dkr (181 svKr).

Imorgon publicerar jag bilder på en del fiskar som jag fotade, det blir 16 bilder…. och i övermorgon planerar jag att publicera bilder på ”regnskogen” inne på museet.

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

6 thoughts on “Utanför ”den blå planet” på Amager

1. Interessant arkitektur, og det må ha vært en deilig dag og tur. Vi fikk sola hit i dag, så nå begynner nok den skandinaviske sommeren. Ønsker deg mange slike fine dager.

• Ja, det är det verkligen! Pratade med min far i Harstad igår, och där kom visst sommarvädret en dag efter ert🙂 Här har det varit som hos er, det är så skönt!🙂 Önskar även dig många vackra innehållsrika dagar! Kramar! och allt gott till dej!

2. Pingback: 16 bilder från ”Den blå planet” | Framsnacka

• Ja, de var jag nöjd med, sällan man kommer så nära en vild svan. Ja, byggnaden är definitivt något särskilt! Jag brukar ofta hävda att danskarna är fenor på design, och det står jag gärna för! Smycken, porsin, möbler, glasögon, kläder, lampor och allt möjligt till hemmet samt arktitektur är väl bara några områden där de verkligen är duktiga!
      Kram och allt gott till dej!