Regnskogen i ”Den blå planet”

den blå planet

Det finna ett stort regnskogsrum inne på den blå planet. Kanske det häftigaste av allt. Här är det varmt, fuktigt, och en stor mängd fjärilar i fantastiska färger flyger omkring i rummet. En del av dem är riktigt snabba, och underbara att titta på!

den blå planet

Här kommer den första

den blå planet

Den påminner bra mycket om en piraya, men är stor, väger nog över tio kilo. Akvarierna här kan man se som ett inslag i regnskogen, går man en trappa ner får man se dem ”underifrån”

den blå planet

Den stora Arapaiman som lever i sydamerika (underifrån). Den är en av världens största sötvattenfiskar. Den ser liksom urtida ut.

den blå planet

Arapaima, mal, rocka, och fisken på den översta bilden finns i detta akvarium sett ovanifrån.

den blå planet

Rocka från samma akvarium. Miljön ser väldigt naturligt ut.

den blå planet

Pirayorna sedda underifrån. Uppifrån kunde man se att några var bitna. Tänk att en så intensivt rovgirig stimfisk faktiskt är så vacker! En del av rovgirigheten är just konkurrensen, alla andra vill också äta samtidigt så det blir strid!

den blå planet

En annan fjäril, pinsamt nog minns jag inga namn

den blå planet

Den är inte bara vackrast och störst, den flyger snabbast. Tror den är ca 15 cm bred där den är bredast

den blå planet

Den här satt hela tiden för högt upp, tills den behagade landa ganska nära mig på ett stort blad. Lycklig jag blev!

Sammanfattningsvis tänker jag att det är möjligt att jag åker dit igen. I så fall blir det med barn, för det finns många extra roliga saker för barn. Som vuxen fick jag, om jag ville, del av mycket fakta, vilket var bra. Jag har en aning om hur oerhört svårt det är rent tekniskt att skapa alla akvarier att sen få dem att fungera, men samtidigt tänker jag ”var det inte mer?”. Och ändå gillade jag det jag såg! Absolut!

Här tidigare inlägg från samma dag:

https://framsnacka.wordpress.com/2014/05/18/utanfor-den-bla-planet-nara-kastrup/

https://framsnacka.wordpress.com/2014/05/19/16-bilder-fran-den-bla-planet/

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

6 thoughts on “Regnskogen i ”Den blå planet”

  1. Så vackra fjärilar! Kollade lite och tror att den blå är en Morpho peleides, finns i Sydamerika och Mexico. Ett tips är att fota skylten för att komma ihåg vad man fotat. Pirayastimmet är imponerande och vackert, tänk att de är så hungriga av sig! Tack för visningen!
    Kram

    • Ja, du har rätt! Tittade på bilder, och ser att det stämmer väl även när vingarna är hopfällda. Och fiskarna är ju från sydamerika, så det stämmer! Tack!
      Jag glömde det, brukar ofta, men missade det.
      Kramar och allt gott till dej!

  2. Det där stimmet av pacun är verkligen imponerande. Pacun är fruktätare men kan naturligtvis som många andra fiskar med tänder rikta bett mot andra för att freda sig eller bana väg genom hopen.
    Fantastiskt vackra fjärilar. Den blå är ju himmelskt skön!

    • Det var ett sant nöje att se allt! Glad att du kikade in🙂 Ja, det är ju det, när det blir hungriga så går det hett till. Alla vill äta och de är många som konkurrerar.
      Allt gott till dej! Trevlig helg!

Kommentera

