Bilder från Hjälmsjöborg, Örkelljunga

Hjälmsjö (2)

Hjälmsjöborg ligger i Hjälmsjö utanför Örkelljunga. Här vandrar jag runt och tar några bilder🙂 häng på!

Hjälmsjö (3)

Här finns några lägenheter som hyrs ut, själva borgen hyrs ut som festlokal, min ena kusin hade bröllopsmiddagen i den ståtliga lokalen. Utsikt från borgen mot Hjälmsjön

Hjälmsjö (4)

Husen i bakgrunden är hyreshus, t v i bild tre marmorpelare

Hjälmsjö (5)

Stenmuren är tjusig och ljuset som drar mot senare eftermiddag är vackert

Hjälmsjö (6)

Lupinerna blommar för fullt nere vid Hjälmsjön

Hjälmsjö (7)

Flickslända

Hjälmsjö (8)

Gräsand flyger över sjön

Hjälmsjö (9)

Flickslända igen, den här i annan färg

Hjälmsjö (10)

Ytterligare en vy över sjön och strandkanten. Jag har en gång ”tävlat” i kajakpaddling på den här sjön för ca 15 år sedan (nog om det)

Hjälmsjö (11)

En rödögd flickslända

Hjälmsjö (12)

Bi med pollenbyxor (tack för att du gett mig det ordet, Bara en bild av mig)

Hjälmsjö (13)

Två killar från Malmö fiskade från bryggan, en fick en mindre fisk medan jag pratade med dem

Hjälmsjö (14)

Borgen sedd från sjön

Hjälmsjö (15)

Rhododendro

Hjälmsjö (16)

En del av innergården och tornet. Det är Olvon som växer på muren. Det var här jag stötte på kaninen i förra inlägget. I tonåren var jag ofta här hos vänner.

Hjälmsjö (17)

Stallet kallas denna byggnaden. Förr hyrde folkdansare in sig här, och ibland kunde man se dem dansa utanför i färgglada folkdräkter.

Hjälmsjö (1)

Lilja utanför stallet

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

6 thoughts on “Bilder från Hjälmsjöborg, Örkelljunga

  1. En verkligt behagfull miljö. Fantastiskt fina foton som verkligen förmedlar den trivsamt lugna och sköna känslan i ljuset och miljöerna.
    De två första flicksländorna tror jag är en röd flickslända överst och en allmän kustflickslända som nummer två. Hanar i bägge fallen.

    • Jag är imponerad att du i stort sett alltid har koll! Helt otroligt!🙂 Tack! Jag lär mig ju nytt! Glad att du berättar🙂
      Ja, det är speciellt just där! Har inte varit där på närmre 30 år…🙂
      Allt gott till dej!

  2. Jättefin bildguidning i ett naturskönt område! Du får erbjuda dina bilder till turistbyrån där, de skulle säkert locka besökare! Ja, visst är det ett bra ord, pollenbyxor!
    Kram

  3. Så roligt att se dessa bilder. När jag var runt 4-5 år gammal så bodde jag med min mamma här ovanpå stallet på Hjälmsjö slott.
    Min mamma var ensam med mig, och det var längesen. (Jag fyllde 70 år i lördags 13/6 2015). Mamma sydde på Hjälmsjö
    syfabrik. Jag fick tydligen se efter mig själv på dagarna. Minns inte så mycket. men jag minns den gången, då isen var lite
    frusen här och var, och jag tänkte att jag skall prova om isen håller, så på ett ställe satte jag ner foten, och pang isen brast.
    jag föll i – men lyckades hålla mig i den cementerade kanten som fanns runt sjön, här vid slottet och fabriken. Som tur var så
    var det en sömmerska som suttit och tittat ut, och fick se mig. Det jag minns var att helt plötsligt kom, säkert, hela fabrikens
    anställda springande för att rädda mig, ” Tur för jag lever” och jag har ett bra liv.

    Tack till dig som tog dessa bilder
    Jag blev så glad och se detta igen Monica

    • Blev innerligt glad av att läsa din kommentar! Varmt tack för att du tog dig tid att skriva om det som hänt dig invid Hjelmsjöborg!
      Har själv många minnen därifrån. En god vän som jag tyckte mkt om bodde där. Var ofta där på besök, ibland fest. Hans mamma tecknade mitt porträtt där. Jag har kvar ett porträtt av min vän som liten pojke .
      Önskar dig en riktigt god Midsommar !!
      Allt gott till dig 🌸

Kommentera

