Nära bilder

taklök

En av mina två taklökar blommar så vackert, tycker särskilt mycket om ståndarna

borstnejlika

Borstnejlika får mig att tänka på min farmor. Hon hade borstnejlikor närmast brevlådan invid vägen, och jag minns att jag plockade en bukett till henne, och fick reda på att det inte var vilda blommor🙂

pion

Har två doftpioner som ser likadana ut, den ena är överblommad, medan den andra just börjat blomma. De växer med bara några meters mellanrum. Älskar de fluffiga sammetslena blommorna

trollslända

Till min stora glädje mellanlandade en vacker mosaiktrollslända på ett rabarberblad

olivgrön guldbagge

Gräsgrön guldbagge

olivgrön guldbagge

Gräsgröna Guldbaggar som ägnar sig åt att äta nektar

humla

Humla på astilbe. Det finns ca 40 humlearter i Sverige

humla

Som du förstår var astilben full av insekter

CAB_2933

Vacker som en liten pärla

förgätmigej

Förgätmigej

bålgeting drottning

Bålgeting drottning, ca 35 mm lång. Hon övervintrar och hon befruktades redan förra året

bålgeting drottning

Bålgeting drottningen verkade inte aggressiv, så jag tog kameran och mig själv  närmre och närmre. Hon flyttade knappt på sig

bålgeting drottning

Enligt Wiipedia borde hon redan byggt bo. De gör de redan i maj, och sedan ser man inte drottning mera, hon producerar ju avkomma i boets centrum.

CAB_3018

Detaljer som man inte enkelt ser utan förstoringsglas

droppar

Droppar på ett aubergineblad

bondböna

Tänkte inte säga vad detta är. Har dem i trädgården.🙂

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

17 thoughts on “Nära bilder

    • Ja, de är båda lite äldre växter. Tycker att det är kul att ha. Bondbönorna, ja du visste eller gissade rätt är så vansinnigt goda när de är nya och mjälls.
      Varmt tack fr bildberömmet!
      Allt gott till dej!

  1. Jag är ju bondunge själv och visst hade vi bondbönor och åt bönvälling.🙂
    Sotaren i socknen älskade bönvälling och vid ett tillfälle höll min mor på att koka sån välling då han kom. Den var inte färdig då men han frågade om han fick smaka lite efter att han sotat åt de övriga bönderna i byn. Det fick han och efter det bjöds han på en tallrik bönvälling varje gång det var dags för sotning.

    • Det var nog en glad och nöjd sotare! Så’n generositet möts väl inte hantverkare av ofta nuförtiden.
      Har aldrig sakat något som kalla bönvälling, men är villig att prova!
      Allt gott till dej!

  2. Bönvälling är för mig ett helt nytt ord. kan du försöka förklara vad det är? Eftersom min makes farfar var sotare uppskattar jag historien särskilt🙂 Är själv uppvuxen på skogs/lantgård.
    Allt gott till dej!!!

  3. En hel drös med fantastiskt vackra närbilder har du tagit! Särskilt uppskattar jag bilderna på bålgetingen, så nära en sån har jag nog aldrig vågat mig. Guldbaggarna är också mina favoriter, så två på samma bild är en lyx! Jag har inte sett till några hos mig ännu, måste ut och spana. Den där taklöken har underbara blommor, man blir lika begeistrad varje gång de dyker upp, de gör sig så bra på bild, vill minnas att jag också har visat dem nån gång. En slända visade jag igår, den bara satt där i skogen, fast den borde finnas nära vatten. Pionerna står och väntar på att slå ut här, det är bara en röd bondpion som blommar nu, resten är i myrgodisstadiet. Det är kanske dem guldbaggarna väntar på, de trivs där. Jag förstår att du tänker på din farmor när du ser borstnejlikor, de är ju annars också lite gammaldags, lite volangaktigt vackra. Jag har inga, borde nog skaffa, de passar vid ett torp. Och ja, höstanemonens knoppar är som vackra pärlor. Mycket finns det nu för ett öga som ser. Jag har haft intensiva barnbarnsdagar och inte kommit mig ut med kameran, men idag blir det nog en liten promenix.
    Ha det gott och tack än en gång för fina bilder!
    Kram

    • Vad pinsamt, verkar som om jag inte svarat på detta: Förlåt! Hela sommaren har jag varit ute, eller gjort ngt, och så har jag haft datakrångel. Te o bärbar dator har inte alls med varandra att göra!
      Det var ju evigheter sedan, men guldbaggarna tyckte jag var roliga att ta kort på, och de är så otroligt vackra! Även jag har väl tidigare haft bild på takläkens blomma, men använde macroobjektivet och fick en lite bättre bild, tycker jag.
      Nu är pionerna utblommade sedan länge🙂
      Vad fint att du fått tid med barnbarnen🙂 Inga här änu🙂
      Kramar och allt gott till dej!

  4. Tyvärr stal stormen för några veckor sedan både vårt nät och hemtelefon och det kan dröja ytterligare en vecka innan jag får tillbaka det… Lånar svärmors dator och nät. Tittar in och njuter som vanligt av dina alltid så fina bilder.

    Hemikram och bara det bästa till dig!!

    • Här har varit ganska datafritt i sommar, oc sedan te på tangentbordet, rekommenderas inte!
      Varmt tack för beröm som gör mig glad!
      Kraaaaaaaaaamar och allt gott till dej!

  5. Så underbart gullig bålgetingdrottningen är, i synnerhet på den näst sista bilden! Excellent foto! Man vill ju bara pussa henne! Allt gott till dig också!

    • Är mkt glad över min träff med bålgetingen. Det är en mening som inte skrivs ofta! Hon var lugn, och därför bl a kändes det tryggt att fota henne. Hon var så vacker i sina fina färger!🙂
      För min del känns fota tryggare än pussa🙂😀
      Kram och allt gott till dej!

Kommentera

