Medeltidscentret i Dk

Nu är det verkligen oerhört länge sedan som jag bloggade. Får väl kalla det sommaruppehåll… Och sedan råkade jag ha lite te på tangentbordet, rekommenderas inte! Vår valp tar också mycket tid.

Följ med på en snabbtur till friluftsuséet Medeltidscentret i Danmark på Falster

CAB_3987

Det finns flera hästar på friliftsmuséet. Denna föll jag särskilt för.

CAB_3975 olja

Här tillsammans med två av dem som arbetar på centret. Det finns de som är anställda och de som jobbar frivilligt. En del kommer på sin semester, stannar och bor på centret och tillhör då utställningen kan man säga. Dessa två hade tyskt eller holländskt ursprung.

CAB_3972 olja

Gäss, höns, bin, grisar och hästar finns på friluftsmuseet. (bilden är redigerad för att påminna om en oljemålning)

CAB_3958 vattenfärh

Man hälsade på varandra med ”Guds fred”, och jag är glad över att jag var där med en intressant kvinna som visade mig runt, och vi fick många sköna pratstunder med  härliga människor(bilden är redigerad för att påminna om en målning)

CAB_3953

Även barn fanns å centret. Kläder, mat och sovplatser finns på och tillverkas på centret.

CAB_3942 copy

Vy över en del av byn. Man har försökt fokusera på tiden 1380-1390.

CAB_3934 copy

De står utanför brygghuset. Hade bilder inifrån också, men till min stora sorg fick min ena hund lust att tugga på minneskortet (på 64 Gb) innan jag hann ladda in bilderna. Annars hade jag haft bilder på riddare som i full galopp rider mot varandra med lansar, och när man skjuter med de två enorma katapulterna (12 resp 22 ton).  Det var roligare att se riddarspelen än jag trodde. Men en av de bästa sakerna var att komma in till kvinnorna i brygghuset och se vad de gjorde och ställa frågor.

CAB_3923 copy

Och det var underbart kul att komma in på vävsalen och tala med kvinnorna som var där! Kvinnan som väver väver ett mönster som heter gåsöga.

CAB_3901 copy

Här är jag inne i färgarens hus. Det märks att någon bor här, att det inte bara är saker.

CAB_3925 olja min

Bilden jag gillar mest av dem som jag tog på centret. (bilden är redigerad för att påminna om en oljemålning)

Allt gott till dej!

4 thoughts on “Medeltidscentret i Dk

  1. Du gör många intressanta utflykter! Helt underbara bilder, du har rätt i att många av dem ser ut som gamla oljemålningar! Och ja, den nedersta är bara för ljuvlig!
    Kram

    • Jag tänkte på en målning som också har en flicka på bild och någon blått… få se om du kommer på vilken.
      En riktig ögonblicksbild🙂 Jag ville ta bild på henne, särskilt när hon tittade upp från arbetet.
      Ja, denna utflykt var årets bästa! Sörjer bilderna som är borta, bara…
      Oerhört glad över bildberömmet!
      Kramar och allt, allt gott till dej!

      • Ja, det var det jag tänkte på🙂 Glad att du kom på det🙂 Det är ju inte alls samma, men jag tänker på flicka m pärlörhänge, kan inte sätta fingret på vad det är. Kram och allt gott till dej!

Kommentera

