Mycket att se på Skånes Djurpark

ätbar groda...

Om grodan hade kunnat presentera sig själv, hade den fått säga ”-hej, jag är en ätbar groda”. Ja, jag har ätit grodlår en gång, smakade ungefär som kyckling. Har även smakat alligator, val och säl.

 

get

När man poserar så fint får man vara med på bild!

 

linderödsgris

 

Linderödsgrisar finns i Skånes Djurpark. Jag tycker att grisar är fina djur, lugna och renliga. Dessutom finns nog alltid Griseknoen i bakhuvudet…

knubbsäl

Knubbsäl eller gråsäl, jag lutar åt knubb, men vet inte med säkerhet. De är i a f en fröjd att se dem matas på Skånes Djurpark. Kolla in matningstiden och åk dit och titta!

 

 

skogsviol

Skogsviolerna charmar mig

 

älgkalvar

De minsta älgkalvar jag sett i djurparken. Troligen bara några dagar gamla, den ena hade en bit torr navelsträng kvar, vilket torde indikera under en vecka gamla.

 

 

älgkalvar

Tyvärr var de så skygga att de höll till vid bortre staketet medan kon mumsade på sin lunch

 

dovhjortar

 

Dovhjortarna brukar man lätt kunna se, tyvärr brukar avståndet vara större till kronhjortarna. Kronhjorten är Skånes landskapsdjur. Oerhört mäktigt när de brunstar på hösten (brukar dra igång första frostnatten ca v 39-40). Väl värt ett besök i Djurparken om man vill uppleva deras mäktiga läte!

vicentkalv

 

Jag avslutar med en visentkalv. Även denna kalv är den minsta jag sett här i djurparken. Visenterna är imponerande! De är ändå mindre än sina släktingar bisonoxarna.

Allt gott till dej!

Vill du se mina andra nypublicerade bilder från Skånes Djurpark, klicka på länkarna nedan

Mer bilder från Skånes Djurpark – fåglar

Rovdjur från Skånes Djurpark

Jag får bara inte nog!

3 thoughts on “Mycket att se på Skånes Djurpark

  1. Är ett tag sen nu jag var på Skånes djurpark. Har dock inte alls långt dit men har inte klarar av att gå så långt. Nu har jag dock opererat båda knäna så nästa vår/sommar ska jag minsann ge mig dit igen.

    • Det var länge sedan! Glad att du kikade in! Åh, båda knäna, det låter som om du får ta det väldigt lugnt ett tag. Hoppas att det var lyckade operationer som ger god utdelning när det är läkt igen!
      Jag har ca 7 mil dit, inte heller långt, egentligen. Är där 1-2 ggr per år, trots att mina barn är vuxna och inga barnbarn än🙂 Tycker om att gå där! Det är en fin park!
      Allt gott till dej! Kram!

Kommentera

