Sommarkänsla

Ännu går det nästan att föreställa sig att det fortfarande finns en kvardröjande sommarvind någonstans. Gräset är grönt, träden är gröna, jag skördar ännu paprika och tomater i växthuset. Men det är kallare, bara 10 grader. Här kommer tre sommarbilder.

Sommar

Detta är nog favoritbilden från i somras. Käre maken och jag var på promenad längs havet nära Torekov ute på Bjäre. I ett snår av bl a kaprifol och björnbärsbuskar var det fullt av liv!

CAB_2412

Hos vår vän med de söta valparna (se förra inlägget), fanns även dessa små nyfikna gynnare.

CAB_2479

Egentligen är det ganska coolt att svalor/tornseglare kan bygga bo av jord och saliv. I Kina är just svalbon en delikatess, en mycket dyr delikatess. Då är de inte byggda av jord, och ser mer ut som räkchips… Det låter ju inte direkt aptitretande…

Allt gott till dej!

7 thoughts on “Sommarkänsla

  1. Väldigt vacker sommarbild med de fina flygfäna! Och de små gullungarna! Jätefina bilder. Vi försökte oss på tornseglarräddning en sommar när barnen var små, trodde att vi hade lyckats, men sen dog den i min mors händer.

    • Hej, förlåt att svar har dröjt. Ja, även om bilderna var sena, ville jag gärna visa bilder som jag verkligen tyckte gav en äkta sommarkänsla. De är svåra att rädda, fågelungarna. Minns att jag räddade en från en katt, och allt verkade bra, och så dog den ändå i mina händer inom ett par minuter😦 Är tacksam över en mild höst så långt! Har haft en hyfsat god period sista veckan, innan dess hade jag två tunga månader. Skönt med lite lättnad även om jag har riktigt ont idag så är jag inte kronslut🙂
      Förlåt att jag gnällde.
      Hur har du det?
      Kram kram och allt gott till dej!

      • Peppar, peppar så har antibiotikan tagit bort en massa konstiga symptom. Kom just hem från provtagning på sjukhuset. Gick längs med ån, njöt, njöt, njöt och in i stadsparken och njöt ännu mer. Två kameror hade jag med mig. Surt efter blir det, men ibland är det värt det.

        Jag undrar om du tar extra D-vitamin. Man upptäckte att jag hade brist och jag har stått på droppar i ett halvår nu. Man tror att man är nära ett genombrott vad gäller D-vitamin och smärtsyndrom. Den allmäna värken, den som vandrar i hela kroppen är mycket bättre sen jag började med dem, det är de lokala smärtorna i axlar och nacke som envisas.

        Vi hade hand om tornseglarungen i några veckor faktiskt, lärde den flyga, men den dog nog av undernäring.

        Hoppsan, jag har glömt att äta lunch! Hoppas att du får fortsätta att må lite bättre!
        Kram

      • Vad bra att antibiotikan har hjälpt ”bättre än det var tänkt”🙂
        Nej, jag tar extra vitaminer varje dag (b-stress), samt ingefära och rosenrot. Extra c-vitaminer. Hoppas något hjälper… Provade även nypon som många säger är bra… Märkte ingen skillnad.. Provat med B12. Låter intressant med D! Är de utskrivna av läkare?
        Jag åt thaiinspirerad morotssoppa m bl a ingefära, vitlök, kokosmjölk och chili i. En väninna kom på besök. Hon hade med Budapest till ”efterrätt”.🙂
        Är dags för nästa måltid…🙂 Kommer snart ett inlägg fran en ”nära svan-upplevelse” häromdagen.
        Kram kram och allt gott till dej!

  2. Jag mitt D-vitamin har läkaren skrivit ut. Jag har fortfarande ett gränsvärde trots att jag alltid är ute på sommaren och trots tillskottet. Jag hörde talas om en bekant till maken som forskar om D-vitaminer och funderar på att skriva till henne och fråga om man vet varför vissa människor inte tar upp D-vit som de ska. Kolla detta med D-vitaminerna, mig har det hjälpt mycket! Även min svägerska och hennes dotter som lider av EDS tar stora doser.
    Kram

Kommentera

