Kvällsljus i Ängelholm

CAB_4957

Den här platsen ligger mellan småbåtshamnen och Hunnabadet (hundbadet). Här var jag innan jag hamnade på cykelvägen tillsammans med svanen.

CAB_4962

Stigen, i det milda kvällsljuset ser strandgräset inte alls lika strävt ut som det brukar. Båda pirarmarna till vänster i bild, det är där Rönne Å rinner ut i Skälderviken.

CAB_4969

Än blommar det!

CAB_4965 copy

En hel tuva av närbilden ovanför

CAB_4970

Renfana i strandkanten

CAB_4963 copy

Kanske har detta  en gång varit ett skydd mot sandflykten

CAB_4972 copy

Jag fyllde fickorna med nypon. Det ska bli syltade nypon som vi ska äta istället för t ex ättiksgurka till maten. Det är lite pill, för jag måste rensa ut innehållet och det blir väldigt lite kvar. (ojojoj vilken tid det tog! Men chutneyn blev oerhört tilltalande i smak och färg) Förr var det nog vanligast att torka de rensade bären och koka egen soppa. Träffade en äldre man när jag plockade nyponen som berättade att det brukade hans mamma göra, efter att han fått hjälpa till med rensningen av bären. Han kallade det ”slavgöra”, jag förstår nu vad han menar…

CAB_4971 copy

Vackra färger. Mellan pirarmarna där Rönne å rinner ut  Skälderviken

CAB_4978

Många fåglar flyttar till en ny plats medan solens sista strålar värmer luften

CAB_4985

Ett lätt dis kommer krypande mot småbåtshamnen under hamnbron.

Allt gott till dej!

9 thoughts on “Kvällsljus i Ängelholm

  1. Fina foton! Tvungen att rensa nypon har jag också varit men det gick väl an även om det var själsdödande tråkigt för ett barn som ville göra så mycket annat skoj, värre var det att få i sig soppan. Jag har svårt för nyponsoppa än idag!

  2. Hej. Nu hade jag tur som kom in här.

    Jag vill tacka dig för din hälsning på min namnsdag. Du kan tro jag blev glad.
    Har haft lite fullt upp och har fortfarande, men ett tack ska jag banne mig hinna med. Jag har inte glömt det. Men har fått hundratalet skräppost och tyvärr lyckades jag med konststycket att få in dig där så jag har inte mailadressen kvar.

    Men är på språng just nu så jag återkommer till dig och läser mer senare. Själv har jag inte skrivit någonting, det blir jag ska i morgon osv osv,.

    Ha nu en fin helg

    Kram
    Eivor

    Kram

Kommentera

