Vingåker del 1 av 2

Min vän Baraenbildavmig uppmanade mig att bjuda igen på äpple, så varsågod!

Vi åkte inte godsvagn, men ett tåg kom förbi när vi väntade vid ett byte.

Nära min morbror ligger denna stora vackra lada. Härligt att man tagit sig tid att dekorera även den

Till en närliggande lada, leder denna stenbrygga. Den verkar mycket gammal

Jag tror att det är fårticka som växer så ymnigt

Utanför Säfstaholms slott finns detta belysta vattenspel. Jag använde lite långsammare slutartid för att få den en anings mer effektfull

Statyn står utanför Säfstaholms slott, som ligger i Vingåker.

Under en promenad, hamnade vi i denna trädgård. Tyvärr var det inte väder för dynor och en paus under det luftiga lusthuset.

Regndropparna låg tunga som glasdroppar på den japanska blodlönnen

En liten del av trädgården, nära lusthuset. Här har man haft japansk inspiration

Vi hade dagar med blå himmel också!

Min klematis är överblommad för länge sedan, men i Vingåker fann jag en som lyste upp.

Vi hade verkligen enormt roligt på släktträffen!!! Tusen tack för att jag och mamma blev mottagna med öppna armar!

Solnedgång i Vingåker. Som vanligt har jag tagit enorma mängder bilder, och vill visa mer, så, återkom gärna, det kommer jag att göra!

Allt gott till dej!

Ingen av mina bilder får kopieras eller användas utan mitt tillstånd

22 tankar om “Vingåker del 1 av 2

  1. Mmmmm, ett droppande friskt äpple – tack så väldigt mycket! Och så underbara bilder! Det syns att du var glad när du tog dem! Toppen!
    Godnattkram

  2. Återkommer till dina fina bilder, var så trött igår att jag inte orkade kommentera som jag ville. Här fastnar jag speciellt för den sista bilden: makalöst vacker! Bilder på vackra solnedgångar har man ju sett, men inte med de hår färgerna och skimret på molnen. Hänförande fångat!
    Vattenspelet har du också lyckats fånga det magiska hos. Senblommande klematis, röda rönnbär – det känns krispigt i luften! Helt enkelt en väldigt vacker fotoserie!
    Kram!

    • 🙂 Du gör mig väldigt glad med dina kommentarer!! Just solnedgångsbilden var rolig att ta. Jag såg den genom köksfönstet, men konstaterade att det var svårt att öppna det. Så, jag gick in i deras sovrum, flyttade bort krukor och öppnade fönstret. tog bilden när jag vilade armbågarna på fönsterkarmen. Jag tycker att ljuset var förtrollande. (så jag skydde inga medel, haha)
      Vattenspelet tog jag från två olika håll, vilade kameran på min kameraväska för att hålla den stilla under den längre exponeringstiden.
      Ja, det var en anings krispigt.
      Väldigt glad att du berömmer min fotoserie så. Egentligen tycker jag ännu mer om de andra bilderna…. Jag började med dessa p g a din äppelutmaning. 🙂 Det finns en äppelsort som kommer just från Vingåker, och urträdet står kvar.
      Kramar och allt gott till dej!

  3. Vi gör oss stort besvär ibland, för att få våra foton, eller hur?! Var hos tandhygienisten nyss. Tog inte med kameran, kände mig så trött och ja, det kändes bökigt med systemaren. Naturligtvis blev himlen så där dramatisk mörk och jag såg motiv efter motiv som jag hade velat fota. men särskilt ett, genom bussfönstret: gråa hus, mörk himmel och en knallröd lyftkran – det var så vackert. Sen kom nästa motiv strax efter: en gul buss som en liten blå bil ställde sig vid och så den dramatiska himlen. Suck. En annan gång.

    Roligt med äppelsorten. Äpplet som jag bjöd på vet jag inte sorten på, trädet stod där när vi köpte torpet.
    Kram

    • Ja, och det är värt allt besvär:-)
      Det är typiskt så att många gånger som jag har med kameran behöver jag den inte, och OM jag någon enstaka gång skulle lämnat den hemma, då!
      Förresten, på tal om ingenting, jag tar gärna en gnutta sympati, för jag är förkyld. 😦
      Jag vet inte säkert vilken sorts äpple jag tagit bild på. Det trädet växer hos min kusin, som nyligen köpt huset, och detta är första säsongen. Det är i a f inte ett sommaräpple, de är inte mogna än. 🙂
      jag tyckte att de var väldigt vackra!
      För en del år sedan var jag på en äppelutställning på Norrvikens trädgårdar. Det äpplet som jag minns bäst är Snövit! Namnet var talande och det doftade mkt gott! Det vackraste äpple jag sett!
      Kramar och allt gott till dej!

  4. känner mig nästan hemma igen när jag ser sådana bilder på gamla, rödmålade lador och speciellt den med stenbryggan upp mot dörrarna. så såg det ut där jag växte upp.

    ha en underbar fortsättning på dagen.

    • Vad kul! Det är ju skoj att göra dig lite ”nostalgisk”. Det fanns många fina lador, och på många fanns det ett speciellt fyrklövermönster runt ladornas fönster. Såååå fint!!
      Stor kram och Allt gott till dej!

  5. Blir lite avis för jag inte kan ta några foton, men jag ska köpa kamera, det ska jag abselut !!!! Jättefina kort !!!!!

    BS Ungar är härliga och en del när dom sover, syftar på vår snäsiga, fräsiga pytontonårsunge, blääää ! Jag har en del såna böcker också och den där om ”tanter lägger inte ägg” eller hur det var ???
    Jag och syrran brukar prata om att ordna kusinträff ibland , men dom man vill träffa träffar man ibland ändå och dom andra slipper man, hahaha.
    När maken började riva i köket fick jag ont i ben och rygg, trots att jag inte var särskilt hjälpsam.

    Ha det gott !

    Kram kram

    • Fotograferandet är bra för mig. Det ger mig något ”vettigt” att göra, det är kreativt och jag kommer mig ut mer. Tar emot berömmet med stor glädje!
      Att ha en hyfsad kamera gör alltsammans mycket roligare, om du frågar mig.
      Ja, justdet, den boken minns jag, med en rolig illustration på framsidan.
      Jag o en annan kusin har pratat kusinträff. Än så länge mycket prat och lite verkstad…
      Kramelikramar och Allt gott till dej!

  6. Nu var det ett bra tag sedan jag var här. Men det har ju sina skäl. Jag läser när mailet kommer men orkar inte alltid skriva, ofta ska jag gör det sedan och det ser du ju hur det blivit. Men jag har absolut inte glömt bort dig.

    Underbara bilder som alltid. Äpplet bl a är ju suveränt och… ja allt. Jag är inte här så ofta och skriver, det blir några inlägg ibland. Oftast springer jag runt och letar efter tappade saker som återfinns på de mest underligaste platser ibland.

    Men det börjar bli bättre så snart ska jag var igång lite mer dock inte varje dag.

    Men du vet att jag läster och gillar det och det jag ser.

    Ha det så gott, nu ska jag ut på jakt efter ett bankkort.

    Stora Kramen till dig.

    • Glad när du dyker upp! Jag är inte hellre så frekvent som jag skulle önska.
      Väldigt glad för bildberömmet!!!
      Jag har det mer så att jag ska göra något, och glömmer vad, och då kan det vara knepigt att komma på vad det var jag skulle göra… Ibland ”sjunger” jag det för mig själv, bara för att minnas från rum till rum. Så kan det bli av huvudvärk…

      Är enormt glad att höra att det är lite bättre för din del!
      Hoppas på snart återseende!
      Kramelikramar och Allt gott till dej!

    • *ler* Jag gillade den väldigt mycket jag med. Sakerna som det strömmar vatten ur är flera meter höga.
      Kul att de träffade den romantiska sidan av dig. Extra kram för det!
      Kramelikramar och allt gott till dej!!

Lämna en kommentar