Imse vimse spindel…

Idag har jag gått tipsrunda med svärisarna. Alltid trevligt. Jag hade inte mer än 10 rätt. Ja gick bet på vem som gjort statyn på Gustav Vasa (Zorn), var okbenet sitter (huvudet) och at DC i romerska siffror är detsamma som 600. Är lite irriterad å mej själv för att jag inte på allvar lärt mig de romerska siffrorna.

Igår var det vackert väder, tills det blev dimmigt, på eftermiddagen. Ena sekunden var jag ute i, sedan skulle jag gå in och hämta ”Rosa elefanter”, medan maken skulle sätta upp hängmattan åt mej. När jag kommer ut 10 minuter senare – är det dimmigt. Jag ser tydligt hur dimsjoken drar in, de är kalla och fuktiga. Riktig ”tjocka”. Konstigt både kändes det och såg det ut.

Vi beställde mat på Thai in i Ängelholm idag. Sonen skulle ha kyckling med röd Curry, thaistarkt. Jag ville ha mild mat, valde wokad kyckling med grönsaker och cashewnötter. Maken önskade biff med vitlök och vitpeppar. Förra gången som vi handlade där, blev jag lite dålig i magen. Då köpte jag kyckling med stekta nudlar. Jag trodde inte att det skulle upprepas med en annan rätt, tyvärr hade jag fel. Jag undrar om t ex en bit fläskkött kommit med, eller något, för min reaktion är så kraftig. (Är intolerant mot fläskkött). Tidigare har vi handlat där flera gånger, maten är alltid väldigt god. Nu kommer vi inte att handla där mer.

Över till något helt annat:

Just dehär bilderna har jag tagit inne i växthuset. Spindeln är ca 3 cm med ben.

P1070329.jpg

Som du ser har den just fångat en fluga. Vet du vilken sorts spindel det är?

P1070331.jpg

Jag hörde först hur flugan irriterat surrade när den fastnade, och fick se spindeln komma fram för att spinna in den. Lite som Honmonstret i ”Sagan om konungens återkomst”.

P1070334.jpg

Här tar hon med sig bytet.

Allt gott till dej!

20 tankar om “Imse vimse spindel…

  1. Oj, vilka häftiga bilder!Jag som läste med gott intresse om Thai-maten, för jag är mkt förtjust i sån mat, blev också besviken å dina vägnar! Helt rätt att inte handla där mer. Synd att du mådde dåligt också!Kram

    • Tack! Glad jag blir över bildberöm. En spindel är ju egentligen inte vacker, fast intressant på bild, man ser silkesträden från körteln på bakkroppen.Jag mår bättre idag, är bara lite matt.Kram och Allt gott till dej!

  2. Då förstår jag verkligen att ni inte kan handla där mera. Det är ju inte lätt för dig, när du är så känslig.Tack för tipset när det gäller rabarberpaj. Jag ska prova det nästa gång!Tackar på förhand!Kram!

    • Hej! Ja, det är trist att vara så känslig. Måste vara observant. Kan vara knepigt i andra länder, om jag har språkproblem. Satsar oftast på fisk och skaldjur, det är jag ”tokig” i. Om du tester, vill jag gärna höra vad du tyckte!Kram ochAllt gott till dej!

  3. Ahhh… Arachnofobia!! spindelskräck… Turligtvis har jag inte det, men min mellandotter…Själv minns jag filmen med samma namn…Fantastiska bilder som vanligt!!Hemikram och allt gott till dig!!

    • Jag tänker att spindlar i regel är bra, för de äter flugor och andra insekter som jag faktiskt tycker ännu mindre om. Är alltid rädd om spindlarna. :-)Tackar varmast för bildberömmet!STOR Kram ochAllt gott till dej!

  4. Meeen jag nästan svimmar!! Vilka otroliga bilder på spindeln! Jag har också en jättestor på min altan, måste klura och se hur pass nära jag kan komma den. Oj vad synd att du blev sjuk, jag brukar också handla från ” thaikiosken” där jag bor, kyckling grönsaker, ris och cashewnötter. Det brukar räcka till två mål. Ha en bra dag kära du.

    • *ler soligt* Tack!!! den jättestora på din altan, kan vara ”vanlig husspindel”, de blir stora, och de kan vara ute nu, annars trivs de bäst inne. Jag brukar tåla thaimat bra. Även om den är stark. Allt gott till dej!

  5. Nä någon Thaimat handlar jag aldrig. Gillar det inte alls.Jösses vilka häftiga bilder på spindlen. Det är nu jag verkligen känner att jag vill ha en systaemkamera. Ska bara hitta en som jag vill ha också.

    • Blir glad över bildberömmet. Vill tillägga att jag har inte en systemkamera. Har inte möjlighet att hantera en p g a en whiplashskada. Fråga inte i fotoaffären efter kamera, kolla tester på nätet, och fråga fotointresserade vänner. Allt gott till dej!

  6. Fina bilder på spindeln. Kul att se en spindel i närbild för en gångs skull.Inte roligt att bli magsjuk. Jag älskar dock thaimat. Åt thaimat i Thailand varje dag i två veckor 2008 och var inte magsjuk en enda gång. Där har de bra mathygien.Ha en härlig fortsatt dag!

    • Nej, det är inget vidare att bli dålig. Jag tror i o f s inte att det var dålig hygien, utan snarare att fläskkött eller spad från det kommit i min mat. För reaktionen var så snabb. Är det hygien, brukar det ta någon timme. Glad för bildberöm! :-))Allt gott till dej!

  7. Vad bra att du mår bättre idag! Kan själv vara känslig för viss mat och det är ganska jobbigt, ju.Ha en fin kväll!Kram

    • Ja, äldste sonen är laktosintolerant. Och han blir ibland frestad av t ex glass, eller tårta. Allt gott till dej!

  8. vi brukar kalla såna spindlar för ”porslins-spindel” men jag tror inte att de heter det på riktigt. Fina bilder som vanligt… jag blir lika imponerad varje gång jag ser de närbilder du tar.

    • Tack, både för namnförslag och beröm! Jag är en person som lätt snöar in på detaljer, så även i bilder. Älskar macro. Kram och Allt gott till dej!

  9. Hejsan Carina!! Nu har jag delsvar 1 av tre inne på hemimamma svarar…Hemikram och allt gott till dig i natten!!

  10. Nej, fy fan….=), visar jag det här för gubben, som också har spindelfobi, så skulle han svimma!!! ..Att du törs vara så nära…brrrr… kramizar

    • Ingen risk att vara nära när den är så fullt upptagen med den ”läckra” flugan…Vi såg en spindel som vi tror var svarta änkan när vi var i Zimbabwe. (under ett tvättställ)Allt gott till dej!

Lämna en kommentar